vrijdag 20 maart 2020

Jens Vern - De macht van K.

Toen ik naar de middelbare school ging, dacht ik dat ik de enige persoon in de klas was die bezig was met lezen voor mijn plezier. Ik weet niet zeker of dat ook zo was en kan dat met terugwerkende kracht natuurlijk ook niet zeggen. Feit is wel dat de schrijver van dit boek op de middelbare school bij mij in de klas zat. En dat hij chef-hebban is nu. Dus nu is de liefde voor boeken er in ieder geval wel. Leuk! Van de uitgever kreeg ik een ongecorrigeerd leesexemplaar toegestuurd voor de winkel (en die las ik dus als eerste).

Het verhaal

Als de net afgestudeerde Tim Turner wordt ingelijfd door het prestigieuze IT-bedrijf The Keeler Company in Washington, weet hij niet wat hem overkomt. Hij krijgt een luxe appartement, een fantastisch salaris en maakt in korte tijd promotie. Maar dan ontmoet hij een mysterieuze man die zich De Vriend noemt, en die hem waarschuwt voor de duistere kant van het bedrijf. Tim besluit op onderzoek uit te gaan en al snel komt hij erachter dat er inderdaad dingen niet kloppen en dat er mensen verdwijnen.
Als Tim ontdekt dat ook hij gevaar loopt, weet hij met de hulp van De Vriend te ontsnappen en begint hij met een andere identiteit een nieuw leven in Den Haag. Daar lijkt hij veilig te zijn, tot hij Emily Green tegenkomt. Tim is diep onder de indruk van haar, maar Emily blijkt ook een vorig leven te hebben. Wie kun je vertrouwen als niets is wat het lijkt? En kun je in deze tijd ooit echt aan je verleden ontsnappen?
Met Jens @ Boekenbal

De schrijver

Jens Vern is een pseudoniem van Sander Verheijen (1974). Hij is de oprichter van de populaire thrillersite Crimezone.nl en werkte als thrillerredacteur en marketing manager bij verschillende uitgeverijen. Sinds 2014 is hij hoofdredacteur van lezerscommunity Hebban.nl. In 2017 verscheen zijn zeer goed ontvangen autobiografische debuut Ik kan er nét niet bij.

Mening

Zo, wat een boek is dit zeg! Totaal niet mijn interessegebied eigenlijk, een soort techno-thriller. Beveiliging van data, daar gaat het over, en hoe die beveiliging gebruikt kan worden. Of misbruikt. Een erg actueel onderwerp natuurlijk, helemaal van deze tijd. Maar eerlijk is eerlijk, als ik niet zo nieuwsgierig was geweest naar het boek van mijn oud-klasgenoot, had ik dit boek waarschijnlijk niet zelf uitgekozen om te lezen. Soms ben ik blij met mijn nieuwsgierige aard, zeker in dit geval!
Het boek leest bijzonder makkelijk, ondanks de soms wat ingewikkelde technische gegevens. In korte hoofdstukken maak je kennis met Tim, Emily en Jeff en zij betrekken je meteen bij het verhaal. Ook bij ieder hoofdstuk staat aangegeven wanneer (en als dat nodig is ook waar) het zich afspeelt. Dat maakt het erg duidelijk waar je bent in het verhaal. De proloog komt ook terug in het boek. Ik was ‘m al weer vergeten, tot ik hetzelfde stukje weer las. Goed teken, volgens mij, want de rest van het boek is dus zo meeslepend dat je de spannende proloog gewoon vergeet. En die zet juist aan tot het snel willen beginnen in het boek.
Tegen het eind wordt het verhaal echt spannend, maar het is daarvoor geen enkel moment saai. Je hebt ook alle informatie nodig om het hele verhaal te begrijpen.
De hoofdpersonen, Tim en Emily, maken een ontwikkeling door, fijn. Verder is alleen Jeff beter uitgewerkt. De andere personen, Kim, Claire, Ali, komen wat minder aan bod, maar spelen ook bijrollen, zij het wel belangrijke. Karen is een buitengewoon vreemd persoon met zeker twee gezichten. Frank Keeler is ook een niet zo aardige man, maar ja, daar is de K. ook van, dus dat weet je eigenlijk al meteen. Voor mij waren de juiste personages goed uitgewerkt, niet te veel personages waar je niet zo veel mee doet die ook uitgebreid beschreven werden. Je weet wat je aan wie hebt.

Het enige minpuntje aan dit boek, als ik er dan een moet noemen, is de naam van de hoofdpersoon: Tim Turner. Maar dat komt omdat ik vroeger, toen T14 nog T6 was extreem veel afleveringen van The Fairly odd Parents heb gekeken, met Timmy Turner als hoofdpersoon. Dus de eerste 5 hoofdstukken had ik die begintune in mijn hoofd en 1 keer zelfs het ventje zelf omdat er echt Timmy Turner in het boek stond. Maar behalve dat, echt een geweldig thrillerdebuut van Jens Vern! (Roze Timmy Turner) Petje af!
Ik heb er voor de filialen in Zoetermeer en Voorschoten meteen een leestip van gemaakt.

Boekinformatie

Titel: De macht van K.
Auteur: Jens Vern
ISBN: 9789021418797
Uitgever: Volt
Verschijningsdatum: 27 februari 2020
Aantal pagina’s: 456
Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten