dinsdag 31 maart 2020

Suzanne Vermeer - Lentevuur


Zoals ik al eerder schreef hier, heb ik een soort haat-liefde verhouding met Suzanne Vermeer. De ene keer vind ik het boek oké, de andere keer helemaal niks. Dus ik lees gewoon ook niet meer alles wat "ze" schrijft. Dit boek leek me dan wel weer interessant vanwege de puzzel die erbij zat. Dus hup! Lezen! (en puzzelen)


Het verhaal

Julia van Galen is met haar nichtje en een vriendin een weekje op vakantie in het landhuis van haar grootmoeder Eva in Tsjechië. Eva Chorinsky is kort daarvoor op 93-jarige leeftijd overleden en het vervallen landhuis zal door de erfgenamen worden verkocht. Julia besluit daarom nog één keer terug te keren naar de plek waar ze tijdens haar jeugd zoveel vakanties heeft doorgebracht. Maar op de eerste de beste avond vindt er een ongeluk plaats dat verregaande gevolgen zal hebben. Een jonge Tsjechische vrouw wordt door Julia aangereden en raakt in coma. De vrouw blijkt een goede bekende van Julia’s oma te zijn. En ze was niet geheel toevallig juist op dat moment op die plek aanwezig…

De schrijver

Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken. In 2002 debuteerde hij met zijn eerste thriller onder zijn eigen naam. Na vier titels ontstond het idee om daarnaast andere boeken onder pseudoniem uit te brengen. Wie sinds de dood van Goeken de boeken van Suzanne Vermeer schrijft is mij onbekend.

Mening

Niet zo dik als de voorgaande thrillers ban Vermeer, maar ook niet die dunne boekjes met alleen maar losse verhalen. Een heuse thriller dit keer weer. Een dun boekje weliswaar, maar wel met één volledig verhaal erin. Met een toevoeging, de puzzel!
Wat erg prettig is deze keer, is dat het stukje van de achterflap (wat hierboven bij verhaal staat) gewoon het begin van het boek is. Dus het eind hoeft niet afgeraffeld te worden, maar kan gewoon worden beschreven worden. Dat is fijn, maar nu vond ik eigenlijk weer het inleidende stuk te kort. Het is ook nooit goed... sorry! Je zit wel meteen in jet verhaal en dat gaat in een sneltreinvaart.
Ergens redelijk voorin zie je het envelopje in de tekst staan en mag eindelijk die envelop met puzzels opengemaakt worden. Meteen gedaan, en meteen alles bekeken, gelezen en onderzocht. Maar ik kon er niks mee... dus nog maar even doorlezen dus. Het verhaal is gelukkig wel pakkend genoeg om dat te doen. En eigenlijk heb ik tijdens het lezen niet echt meer gepuzzeld, wel kwam ik wat dingen tegen die nuttig waren.
Ik heb nog gezocht naar het Lentevuur dat beschreven wordt in het boek. Volgens mij is het een ritueel dat 5 weken voor Pasen gehouden wordt. Het belangrijkste feest in Tsjechië waarmee het einde van de winter wordt gevierd. Meer ga ik niet zeggen, want dan verklap ik denk ik iets. (Sorry!)
Het boek is wel weer aardig. Je vermaakt je er een paar uurtjes prima mee.
De puzzels waren erg lastig. Dat, of ik kan gewoon niet puzzelen... Maar goed, er is gelukkig een pagina op internet waar je hints kunt vinden zodat je verder kunt. Die heb ik in meer of mindere mate wel moeten gebruiken. Maar het is gelukt! En als je dan de goede antwoorden invult op die website, krijg je nog een bonus hoofdstuk toegestuurd wat je kunt lezen. Dat maakt het wel af! Leuk gedaan!

Boekinformatie

Titel: Lentevuur
Auteur: Suzanne Vermeer
ISBN: 9789400511781
Uitgever: A.W. Bruna
Verschijningsdatum:
Aantal pagina’s: 160
Prijs: € 12,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten