dinsdag 3 maart 2020

Esther Verhoef - Labyrint


Lucky me kreeg dit boek tijdens de meet en greet die ik een paar weken geleden had met Esther Verhoef in Amsterdam. En natuurlijk kan ik en boek van Verhoef niet lang laten liggen, dus ik ben er bijna meteen in begonnen.

Het verhaal

In Labyrint – de verhalen komt alles van Nederlands succesvolste schrijfster Esther Verhoef samen. In dertien spannende, verrassende en meeslepende verhalen laat zij de lezer alle hoeken van het thrillergenre zien. Verhoef betreedt nieuwe paden met het mysterieuze ‘Labyrint’, waarin hoofdpersoon Hanna in een obscure onderwereld terechtkomt. ‘Vuile handen’ zoomt in op een eenzame tuinierster met een sinister geheim, en in de ‘Dodemansrit’ van failliet verklaarde ondernemer Aad blijft de spanning tot op het allerlaatst om te snijden.
Deze bundel bevat de volgende verhalen: Vuile handen, Offline, Dodemansrit, De perfecte partner, Onvoltooid verleden tijd, Worstcasescenario, Nouveau riche, Na sluitingstijd, De stagiaire, Erken mij, De ontmoeting, De genezing (Een liefdesverhaal) en Labyrint.

De schrijver

Esther Verhoef (1968) is een van de succesvolste en meest veelzijdige schrijvers van Nederland. Er zijn meer dan twee miljoen exemplaren van haar thrillers en romans verkocht. Haar werk is in tal van landen verschenen en meermalen bekroond en genomineerd. Esther Verhoef won de NS Publieksprijs, de Gouden Strop, de Diamanten Kogel, de Hebban/Crimezone Award en tweemaal de Zilveren Vingerafdruk. Als auteur van de Maand van het Spannende Boek 2009 schreef zij het geschenkboekje Erken mij. Naast haar psychologische thrillers, schrijft Esther Verhoef ook actiethrillers samen met haar man Berry, onder het pseudoniem Escober. In 2012 verscheen Verhoefs eerste psychologische roman, Tegenlicht, en in 2017 Nazomer. Vorig jaar verscheen haar nieuwste thriller Facade. Nu is er dus de bundel Labyrint - de verhalen, waarin alle verhalen van Esther Verhoef zijn samengebracht.

Mening

Ik was een beetje bang dat ik het boek maar half zou gaan lezen, omdat ik de eerder verschenen verhalen van Esther Verhoef bijna allemaal al heb gelezen. Maar niets bleek minder waar, alles gelezen! Blij toe, want van de verhalen die ik al eerder las was ik echt veel weer vergeten (hoe het afliep bijvoorbeeld, of hoe het verhaal ook al weer precies zat). Ik heb dus weer volop genoten van de verhalen. En dat terwijl ik altijd zeg dat ik niet zo van de verhalen ben, voor je bent begonnen met lezen is het al weer af. Dat is bij sommige korte verhalen inderdaad wel zo, maar bij de verhalen van Verhoef zit er zelfs in het kortste verhaal een begin, midden en eind, heel fijn.
Er staan 3 nieuwe verhalen in de bundel, die alle drie echt top zijn! In het laatste verhaal, Labyrint, experimenteert Verhoef met een ander genre, urbanfantasy. Ze heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar Afrikaanse rituelen hiervoor en dat is te merken. Het is bijzonder om eens zo’n verhaal te lezen. Ik ben zelf niet zo van het magische, maar dit verhaal was zelfs voor mij goed te doen.
Op de website van Esther Verhoef staat per boek een playlist, muziek die haar inspireerde en veel luisterde tijdens het schrijven van haar boeken. Dat vind ik altijd leuk om te combineren. Van haar nieuwste boek staat er nog geen playlist, maar Esther vertelde tijdens de meet en greet van een paar weken geleden dat ze veel heeft geluisterd naar Dj CollĂ© tijdens het schrijven van Labyrint. Met name naar het nummer Owame van het album Tulua. En als je dat nummer beluisterd klopt dat helemaal bij de sfeer van het verhaal. Echt top! En dat luisteren kan hier.
Ook het eerste verhaal, vuile handen, vond ik goed. Maar eigenlijk zijn ze gewoon allemaal goed! Overal zit spanning in, onderhuids vaak en steeds op een andere verrassende manier. Er staan ook een aantal verhalen in die als Escober geschreven zijn (door Esther en haar man Berry samen) en die zijn qua sfeer weer erg anders. Grote variatie dus op alle fronten. En ook dit boek is een aanrader!

Nog een klein detail: kijk bij het lezen ook eens naar de binnenkant van de flappen.

Boekinformatie

Titel: Labyrint - de verhalen
Auteur: Esther Verhoef

ISBN: 9789026351082
Uitgever: Ambo-Anthos
Verschijningsdatum: 4 februari 2020
Aantal pagina’s: 400
Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten