dinsdag 21 april 2020

Loes den Hollander - Toen ik dood was


Dit was het tweede van de drie boeken die ik mocht gaan lezen voor de Hebban- Thrillerprijs. Zo’n bekende naam in de Nederlandse thrillerwereld, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit eerder een boek van Loes den Hollander las. Leuk dat ik dat nu ga doen!

Het verhaal

Maryan Brandhorst is verbijsterd als haar man Floris na tien jaar huwelijk wil scheiden. ‘Liefde komt, liefde gaat. That’s life,’ is zijn simpele verklaring. Maar algauw komt Maryan erachter dat hij haar verlaten heeft voor een andere vrouw.
Ook Thaïs Brederode en haar man Tony gaan uit elkaar. Hoewel Tony beweert dat er geen ander in het spel is, ontdekt Thaïs dat zij eveneens bedrogen is.
Dan verdwijnen beide mannen spoorloos en krijgen Maryan en Thaïs nog een klap te verwerken: het dubbelleven van Floris en Tony gaat verder dan ze gedacht hadden…


De schrijver

Loes den Hollander is een echte thrillerkoningin. Ze schreef al vijfentwintig jaar thrillers en is al tien jaar een bestsellerauteur. Van haar boeken zijn ruim 1 miljoen exemplaren verkocht.
Loes den Hollander schrijft al vanaf het moment dat ze kon lezen. Toch kwam het nooit in haar op om van schrijven haar beroep te maken, omdat ze zich helemaal richtte op haar carrière in de gezondheidszorg. Dat veranderde toen ze in 2001 een verhalenwedstrijd won. Vanaf dat moment ging er voor haar gevoel een luik in haar hoofd open waar een onstuitbare lading teksten achter zit die zich allemaal verdringen om te worden opgeschreven.
Toen ze in 2006 haar carrière als directeur van een gezondheidszorginstelling beëindigde, vond ze vrijwel tegelijk een uitgever voor Vrijdag, haar eerste literaire thriller. Daarna volgde al snel het zinderende Zwanenzang en sindsdien is schrijven haar voornaamste bezigheid. Na Mij zie je niet (2018) verscheen in november 2019 haar vijfentwintigste thriller Toen ik dood was.

Mening

Op zich een interessant gegeven natuurlijk, twee mensen die elkaar niet kennen maar door een dramatische gebeurtenis een rol gaan spelen in elkaars leven. Een boek over vriendschap, lijkt het. Maar is dat wel zo? Vriendschappen worden in ieder geval snel gemaakt in tijden van nood, zo lijkt het in dit boek. Misschien ligt dat aan mij, maar de dames komen daarin nogal naïef over. Hoe snel zou jij iemand vertrouwen en zo in je leven toelaten. Maar wellicht schept een gezamenlijk trauma wel zo'n band. Daar kan ik me gelukkig niks bij voorstellen.
Het verhaal wordt vanuit 3 personen beschreven, waarbij je steeds duidelijk weet vanuit wie er verteld wordt. Niet alleen door de namen die bij de verschillende gedeeltes van het boek staan, ook door de hoofdstuknummering. De hoofdstukken van Maryan en Thaïs zijn aangeduid met cijfers, Fanny's hoofdstukken met letters. Maryans en Thaïs gedeeltes zijn in de derde persoon geschreven, terwijl Fanny's stukken in de eerste persoon zijn. De tegenstelling in bedoelingen is daardoor eigenlijk wel duidelijk, maar dat duurt in het verhaal wat langer.
Misschien komt het omdat het boek dat ik hiervoor las ook over meerdere personen ging, waarvan een mysterieus en dat het daarom wat op elkaar leek. Qua verhaal absoluut niet trouwens, maar qua opzet wel. Daardoor vergeleek ik het wel makkelijker met Kamer 305. En viel dit boek me een beetje tegen. Het leest lekker weg, zit op zich goed in elkaar, maar ik vond het niet echt heel geweldig. Een boek voor een paar heerlijke uurtjes lezen. Dat wel. Maar ik geloof nu ook dat dit het enige boek gaat zijn van Loes den Hollander dat ik ooit ga lezen. Ik vind dat er interessantere dingen verschijnen. 
Of iemand moet nog een ultieme tip hebben en zeggen: Maar als je dát boek van Loes leest ben je om! Dan waag ik nog een poging. (En dat is dan alleen als meerdere mensen met dezelfde titel komen.)

Boekinformatie

Titel: Toen ik dood was
Auteur: Loes den Hollander
ISBN: 9789461094025
Uitgever: De Crime Compagnie
Verschijningsdatum: oktober 2019
Aantal pagina’s: 300
Prijs: € 19,95
Ook verkrijgbaar als e-book.
Wil je dit boek kopen? Doe dat dan bij voorkeur in een stenen boekwinkel, of via hun website. Bijvoorbeeld via Boekhandel De Kler via deze link

Geen opmerkingen:

Een reactie posten