dinsdag 28 april 2020

Selma van de Perre - Mijn naam is Selma


Ook ik zag begin dit jaar het interview van Matthijs van Nieuwkerk met Selma van de Perre bij DWDD. We keken die uitzending later op de avond terug, terwijl ik eigenlijk wilde gaan slapen. En dat zei ik ook steeds, maar bleef toch geboeid kijken. Wat een kwieke dame en wat een verhaal.
Het boek wilde ik ook wel lezen, alleen niet meteen vanwege de hype. Nu is het wel tijd. Ik ben benieuwd.

Het verhaal

Ze was zeventien toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Tot dan toe had het feit dat Selma joods was geen grote rol in haar leven gespeeld, maar nu werd het ineens een kwestie van leven en dood. Hoewel ze in 1942 werd opgeroepen om zich te melden voor een werkkamp, wist ze daar onderuit te komen. Ze sloot zich aan bij het verzet: onder de naam Margareta van der Kuit, ofwel Marga, vervalste ze documenten en koerierde ze door het hele land. Verscheidene keren ontsnapte ze aan de nazi’s, maar in juli 1944 werd ze verraden en via kamp Vught naar Ravensbrück getransporteerd. Anders dan haar zusje Clara en haar ouders overleefde ze de gruwelen van het kamp. Al die tijd wist niemand dat ze joods was, en niemand kende haar echte naam. Pas na de oorlog durfde ze die weer uit te spreken: Selma.

De schrijver

Selma van de Perre (Amsterdam, 1922) maakt tijdens de oorlog deel uit van de TD-groep, een verzetsorganisatie. Kort na de oorlog vertrekt ze naar Londen. Ze werkt er voor de BBC en leert haar latere echtgenoot, de Belgische journalist Hugo van de Perre, kennen. Ook werkt ze jarenlang als buitenlandcorrespondent voor onder meer de AVRO/Televizier. In 1983 ontvangt Selma van de Perre het Nederlandse Verzetsherdenkingskruis. Selma woont in Londen en heeft een zoon.


Mening

Tja, wat zal ik eens van het boek zeggen. Natuurlijk is het indrukwekkend wat Selma allemaal heeft meegemaakt. Natuurlijk is het belangrijk dat iedereen ook dit verhaal leest of hoort zodat we niet vergeten wat er gebeurd is en het nooit meer zal gebeuren. Maar ik heb boeken gelezen die beter geschreven zijn dan dit.
Veel van wat er in het boek staat, heeft Selma verteld bij DWDD. En vertellen kan deze mevrouw zeker. Dat maakte indruk. Maar dit boek lijkt meer een chronologische opsomming van alle gebeurtenissen. Het loopt niet lekker als verhaal. Er komen zeer veel personen in het boek voor, met namen en waar ze wie van kent. Maar eigenlijk zijn dat er te veel voor de omvang van het boek. Soms wordt er gezegd wat er later van de mensen is geworden (vaak ook dat ze zijn vermoord), maar dat doet dan voor dat moment niet ter zake.
Aan het eind worden er nog een aantal mensen genoemd en hoe het ze vergaan is. Het was logischer geweest als ze daar allemaal hadden gestaan. Voor het verhaal en voor de duidelijkheid.
Misschien komt het boek beter tot zijn recht als luisterboek, alsof je dan Selma hoort praten. Want dat vond ik wel erg indrukwekkend toen.
Ondanks dat ik het boek niet erg goed vond, is het verhaal natuurlijk wel indrukwekkend en zou ik iedereen dit boek willen laten lezen, zodat we echt niet vergeten.

Boekinformatie

Titel: Mijn naam is Selma
Auteur: Selma van de Perre
ISBN: 9789400404595
Uitgever: Thomas Rap
Verschijningsdatum: 2 januari 2020
Aantal pagina’s: 240
Prijs: € 19,99
Ook verkrijgbaar als e-book en als luisterboek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten