vrijdag 17 april 2020

Yvonne Franssen - Kamer 305


Een tijdje geleden kon je je bij hebban.nl opgeven om deel te nemen aan de lezersjury voor de nieuwe thrillerprijs die hebban uit gaat reiken. Natuurlijk lijkt me dat altijd leuk, dus ik meldde me aan. En zowaar, ik ben een van de lezers die mee mag gaan lezen. In februari werden de nominaties bekend gemaakt. Het weekend daarna zouden we drie e-books krijgen om te lezen en te beoordelen. Ik had al wel zo mijn voorkeur toen ik de nominaties zag. Eigenlijk hoopte ik vooral dat ik 1 boek niet hoefde te lezen, omdat me dat te eng leek. Gelukkig zat dat boek niet bij mijn drie titels. Kamer 305 wel. Leuk! Want daar had ik al eens mee in mijn handen gestaan. Snel aan de slag dus.

Het verhaal

“Pas na tweeën ’s middags werd ik weer wakker. Mijn hele wezen schreeuwde om Martijn, maar hij had niets meer van zich laten horen en wat zou ik moeten zeggen? Toch graai ik nu met wild kloppend hart naar mijn telefoon. Het appje is echter van Corine.
Hoe lang moet ik mijn nieuwsgierigheid nog bedwingen? Serieus Kim, ik maak me zorgen. Wat is er aan de hand?
Wat is er aan de hand? Absoluut een goeie vraag. Dat zou ik ook wel willen weten. Het lijkt er sterk op dat mijn minnaar zijn vrouw heeft vermoord, mijn echtgenoot heeft geprobeerd mijn moeder te vermoorden en ik ben bang dat een van mijn cliënten onderweg is om mij te vermoorden. Meer niet. Niets om je zorgen over te maken.”
In de literaire thriller Kamer 305 raken de levens van Kim en Eva met elkaar verstrengeld tijdens hun huiveringwekkende zoektocht naar het motief achter enkele mysterieuze moorden.
(Tekst achterflap)

De schrijver

Yvonne Franssen heeft een grote liefde voor taal. Al sinds ze kan lezen, schrijft ze korte verhalen en versjes. Ze schreef jarenlang maandelijks een column voor een website en wist bij schrijfwedstrijden met haar verhalen diverse prijzen en publicaties in de wacht te slepen.
In 2011 verscheen haar eerste thriller Talio, een jaar later gevolgd door De genius. In 2013 schreef ze ter gelegenheid van de Limburgse Avond van het Spannende Boek de minithriller Mysterie aan de Maas. In 2017 maakte Yvonne met de versjesbundel #omazegt een uitstapje buiten het thrillergenre, waarin ze in 2018 terugkeerde met haar vierde thriller Schaduwen. En nu is er dus Kamer 305.

Mening

Dit is het eerste boek van Franssen dat ik heb gelezen en het is me goed bevallen. Korte hoofdstukken vanuit verschillende personages maken het verhaal van alle kanten inzichtelijk. Kim, Martijn en Eva vertellen wat hun overkomt (of overkomen is) én de vierde persoon blijft raadselachtig, maar schrijft ook een kant van het verhaal.
Per hoofdstuk weet je vanuit wiens perspectief je naar het verhaal kijkt, want de namen staan erboven. Behalve natuurlijk bij die geheimzinnige persoon, die wordt aangeduid met een sterretje.
Langzaam maar zeker ontvouwt zich een spannend verhaal waar ik steeds mee in mijn hoofd bleef zitten. Je weet gewoon niet precies hoe het allemaal zit. Onverwachte wendingen in het verhaal vergroten de spanning. Goed gedaan!
En dat gegeven over orgaandonatie waar van alles over in een boek staat dat een rol speelt en op rare plaatsen opduikt. Zou die theorie kloppen? Ik geloof het eerlijk gezegd niet. Maar snap ergens wel dat mensen dat zouden geloven.
Een aanrader dus zeker dit boek. Met een verrassend eind.

Boekinformatie

Titel: Kamer 305
Auteur: Yvonne Franssen
ISBN: 9789492939319
Uitgever: Futuro Uitgevers
Verschijningsdatum: 11 september 2019
Aantal pagina’s: 222
Prijs: € 18,95
Dit boek is uiteraard ook verkrijgbaar als e-book.
Mocht je het boek willen bestellen, bestel het dan via een stenen boekhandel, bijvoorbeeld bij Boekhandel De Kler via deze link .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten