vrijdag 24 april 2020

Tine Bergen - Vissen praten niet


Dit is het derde boek dat ik las voor de Hebban Thrillerprijs. Een boek waar ik nog nooit van gehoord had. En anders dus ook nooit had gelezen. Ik ben benieuwd!

Het verhaal

Op een donderdagmorgen eind augustus staat de politie bij Flo aan de deur. Ze wordt verdacht van moord op David De Vadder, de vader van een van de kleuters uit haar klas. Flo wordt meegenomen voor een gesprek over de voorbije zomer.
Een gesprek over blauwe plekken op kinderruggen, temperamentvolle vakantieliefdes, chocolade en doodsbedreigingen over de babyfoon.
Een gesprek dat niet alleen haar leven maar ook dat van heel wat anderen onherroepelijk zal veranderen. Flo leert wat ze eigenlijk al wist: dat er ergere zaken zijn dan van moord verdacht worden. Een gesprek dat uiteindelijk vooral gaat over wat wordt gezwegen. Want vissen praten niet.

De schrijver

Tine Bergen (1981) is journalist en auteur van jeugdboeken, fictie en non-fictie voor volwassenen. In 2018 verscheen van haar de intens mooie familieroman Merg.

Mening

Vooraf had ik geen idee waar het boek over zou gaan, behalve dat het een thriller zou zijn... en bij een e-book heb je geen achterflap, dus ik had echt geen informatie vooraf. Ik heb me laten verrassen. Positief kan ik zeggen.
Het verhaal speelt zich af op een donderdag in augustus en de vrijdagochtend erna. Je lees het hoe Flo verhoort wordt door de politie op donderdag. En wat er vrijdagochtend gebeurt (maar daar doe ik geen mededelingen over, want dat is het einde van het boek). De hoofdstukken in het heden (die donderdag en vrijdag) zijn cursief gedrukt. De rest van het verhaal, wat er vooraf ging aan die donderdag en vrijdag, is in gewone letter gedrukt. Je weet dus, als je dat eenmaal door hebt, wanneer het gedeelte wat je leest zich af speelt.
Tijdens het lezen merk je meteen dat het een vlaams boek is. Gewoon, vanwege de manier van schrijven, de zinsbouw, de woorden en uitdrukkingen en uiteindelijk ook een telefoonnummer. Dat is niet storend verder, het naakt het verhaal misschien juiste wel mooier.
Het boek is ook weer vlot geschreven en je kunt je voorstellen hoe Flo zich voelt wat betreft Artur. Wat betreft de andere ervaringen weet ik niet uit eigen ervaring hoe het voelt, maar ook dat wordt zo beschreven dat je makkelijk mee kunt leven en voelen.
Je denkt een idee te hebben waar het verhaal naartoe gaat, maar het zit vol onverwachte wendingen, zeker op het eind. Gelukkig maar, want dat maakt het juist spannender. Echt heel spannend is het verhaal niet, meer psychologisch. Wat ik dan wel weer erg kan waarderen trouwens, maar een thriller... dat komt pas een beetje aan het eind naar voren. En een einde waarbij je je afvraagt hoe het nou verder zal gaan. Ik ben benieuwd.
Ik ben blij dat ik dit boek heb mogen lezen. Ik zou het nooit zelf hebben gepakt vanwege het omslag. Dat spreekt mij minder aan. Maar het verhaal vond ik goed. Eens kijken of ik vaker een boek van Tine Bergen ga lezen.

Boekinformatie

Titel: Vissen praten niet
Auteur: Tine Bergen
ISBN:9789460017780
Uitgever: Uitgeverij Vrijdag
Verschijningsdatum: 23 mei 2019
Aantal pagina’s: 224
Prijs: € 17,95
Ook verkrijgbaar als e-book. 
Boek bestellen? Doe dat via een stenen boekwinkel als Boekhandel De Kler, via deze link .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten