vrijdag 10 april 2020

Ragnar Jónasson - Sneeuwblind


Het voordeel van het werken in de boekhandel is dat je soms leesexemplaren krijgt in de winkel van boeken die je normaal gesproken zelf niet uit zou kiezen om te lezen. En dit is zo’n boek. Ik heb gewoon nog zo veel boeken thuis liggen die ik wil lezen, dat ik dit boek nooit erbij zou hebben gepakt. Maar toen ik het binnen zag komen in Zoetermeer, was ik toch wel nieuwsgierig. Mee naar huis en lezen dus!

Het verhaal

Siglufjörður: een idyllisch vissersplaatsje in het onherbergzame noorden van IJsland, dat alleen bereikbaar is via een smalle bergtunnel. Waar niemand zijn huis op slot doet en waar iedereen elkaar kent. Ari Thór, een jonge politieagent, begint er aan zijn eerste baan, ver van zijn vriendin in Reykjavík en ver van de demonen uit zijn verleden.
Wanneer een jonge vrouw halfnaakt in de sneeuw wordt aangetroffen, bloedend en bewusteloos, en een gerespecteerd schrijver zijn dood tegemoet valt in het plaatselijke theater, ontdekt Ari dat hij niemand in de kleine gemeenschap echt kan vertrouwen, en dat geheimen en leugens er een levenswijze zijn.

Foto door Sigurjon
Sigurjonsson

De schrijver

Ragnar Jónasson is de bekroonde internationale bestsellerauteur van een tiental thrillers. Wereldwijd verkocht hij tot dusver meer dan 1 miljoen boeken in 21 talen. Zijn werk werd bekroond met onder meer de Mörda Dead Good Reader Award en ontving wereldwijd lovende kritieken. Ragnar woont in Reykjavik en geeft daar ook les aan de rechtenfaculteit van de universiteit.

Mening

Ik was wel weer eens toe aan een Scandinavische thriller. En het werd een IJslandse thriller die vermomd is als een who-dunnit, meer een detective dus eigenlijk. Maar wel een goede detective vind ik.
Je moet even wennen aan al die namen, maar als je daar eenmaal doorheen bent vallen ze je ook niet erg meer op. Ik vraag me nog steeds af hoe ik Siglufjördur precies uit moet spreken, maar dat deed voor het verhaal niet ter zake. Ik wist waar ik was. In een vissersdorp in het noorden van IJsland waar het veel sneeuwt in de winter en je geen kant op kunt.
De hoofdpersoon, Ari, is beginnend politie-agent en krijgt een baan in Siglufjördur, waar op het eerste gezicht alles erg rustig is. Maar schijn bedriegt. Het verhaal speelt zich voornamelijk af in januari, donker, slecht weer, koud. Of het nou aan de komst van Ari ligt of dat het toeval is, die januari staat bol van zaken waar de politie bij betrokken is. De puzzelstukjes vallen langzaam op hun plaats. Ondertussen wordt er ook nog een ander verhaal(tje) verteld, cursief gedrukt iedere keer, wat later van belang lijkt te zijn.
Het dorp wordt mooi neergezet, je kunt er bijna doorheen lopen, zo zie je alles voor je, en door de plattegrond voor in het boek weet je ook daadwerkelijk waar je bent.
Geen thriller, maar echt een detective deze keer. Je speurt lekker mee dankzij Ari en zijn wil om zich te bewijzen als groentje.

Boekinformatie

Titel: Sneeuwblind
Auteur: Ragnar Jónasson
ISBN: 9789400511576
Uitgever: A.W. Bruna
Verschijningsdatum: 7 januari 2020
Aantal pagina’s: 288
Prijs: € 20,99
Ook verkrijgbaar als e-book en luisterboek.

Wil je dit boek ook kopen? Schaf het dan bij voorkeur aan in een stenen winkel of via hun website. Wees loyaal en koop lokaal! Bijvoorbeeld via deze directe link naar het boek bij De Kler

Geen opmerkingen:

Een reactie posten