dinsdag 9 juni 2020

M.J. Arlidge - Wat jij niet ziet

Het zijn de Spannende Boeken Weken! En daar hoort altijd een geschenkje bij. Dit jaar geschreven door M.J. Arlidge, van al die boektitels met kinderliedjes en -versjes erin. Ik ben benieuwd! 

Het verhaal

Emma Forbes is verliefd. Sinds ze ex-soldaat Mark ontmoette, kan ze aan niets anders denken. Mark is door zijn tijd in het leger zowel mentaal als fysiek beschadigd, maar zijn littekens maken hem alleen maar aantrekkelijker. Eindelijk kan de blindgeboren Emma voor iemand zorgen, in plaats van altijd zelf te worden verzorgd. Dan wordt de stad opgeschrikt door een reeks gruwelijke inbraken. Een mysterieus figuur sluipt in het holst van de nacht huizen in, waar hij zijn nietsvermoedende slachtoffers aanvalt, vernedert en genadeloos martelt. De politie heeft maar één aanknopingspunt: de dader heeft een opvallend litteken in zijn nek. Is het toeval, of maakt Emma’s onvoorwaardelijke liefde haar blind voor wie Mark werkelijk is? 

De schrijver

Bestsellerkanon M.J. Arlidge debuteerde in 2014 als thrillerauteur met Iene Miene Mutte, het eerste deel van zijn razend populaire serie met inspecteur Helen Grace. Iene Miene Mutte staat al drie jaar op rij in de CPNB top 100 bestverkochte boeken. Hierna verscheen in de Helen Grace-serie Piep zei de muis (2016), Pluk een roos (2016), Klikspaan (2016), Naar bed, naar bed (2017), Wie niet weg is (2017), Klein klein kleutertje (2018) en In de maneschijn (2018). Los van de serie verscheen van de Engelse auteur ook het boek Kom je spelen? (2019). Tegelijkertijd met het geschenk verschijnt in de zomer van 2020 het negende deel van de Helen Grace-serie: Nog lange niet. M.J. Arlidge stond in 2019 met maar liefst acht titels in de Spannende Boeken top 60. Zijn detective Helen Grace is in 2019 door Hebban-lezers verkozen tot populairste thrillerpersonage. Naast boeken schrijft M.J. Arlidge al sinds het begin van deze eeuw voor verschillende Britse crimeseries.

 

Mening

Ik heb vast onder een steen gelegen ofzo, want ik heb nog niet eerder iets gelezen van Arlidge. Dat hoeft op zich ook niet. Ik kan nou eenmaal niet alles lezen én deze auteur is zó bekend dat hij zijn eigen boeken wel verkoopt en ik liever iets anders lees wat niet zo bekend is. Maar dit boekje krijg je dus deze maand gratis van je boekhandel bij aankoop van Nederlandse boeken voor minimaal € 15,-. Dat is bij mij nooit zo’n probleem, dus ik heb het boekje al in huis. En ben er vrijwel meteen in begonnen, want nu kan ik het nog aanprijzen in de winkel. En dat ga ik doen! Voor een geschenkboekje van 96 bladzijdes (wat meestal nogal beperkend is) is dit namelijk echt een lekker boekje om te lezen. Of het representatief is voor de boeken van Arlidge kan ik niet zeggen, maar ik ben ondertussen wel geneigd eens een van zijn andere boeken te lezen.

Het verhaal moet het hebben van de spanning bij Emma. Je leest vanuit haar. En dat is, nieuw voor mij, vanuit een personage dat niet kan zien. Maar horen, voelen en ruiken kan ze erg goed, dus dat wordt veel beschreven. Knap gedaan, om zo duidelijk weer te geven hoe een blind persoon de weg kan vinden, overal eigenlijk. Al is het makkelijker op plekken die bekend zijn voor Emma. 

Je voelt de onzekerheid toenemen, naarmate ze Mark leuker gaat vinden en ergens in haar achterhoofd een zaadje is geplant van twijfel.

Als lezer weet je al vrij snel dat het foute boel is, maar ik was benieuwd hoe Emma dit op ging lossen.

Inmiddels, na het schrijven van dot blogje, heb ik besloten dat ik toch ook maar eens andere titels van Arlidge ga lezen.

 

Boekinformatie

Titel: Wat jij niet ziet

Auteur: M.J. Arlidge

ISBN: 9789059655201

Uitgever: Stichting CPNB

Verschijningsdatum: 1 juni 2020

Aantal pagina’s: 96

Prijs: gratis, bij aankoop van minimaal € 15,- aan Nederlandse boeken


Geen opmerkingen:

Een reactie posten