vrijdag 19 juni 2020

Jori Stam - Oregon


Net als vorig jaar, mocht ik dit jaar meelezen met de boeken die op de longlist van de hebban-debuutprijs staan. Ik kreeg maar liefst vier e-books toegestuurd om te beoordelen. Ik mocht el zeggen dat ik meelas, maar niet welke boeken. Dit is het eerste boek van die vier. Nog nooit gezien, dit boek. Dus ook zonder verwachtingen gelezen. Het is een boek wat ik, vanwege de voorkant, niet meteen zelf zou zijn gaan lezen. Maar dat is dus het leuke van lezen voor zo’n prijs. Je leest eens wat anders!

Het verhaal

In Oregon speelt Jori Stam een geraffineerd spel met verbeelding, waan en werkelijkheid. Hij neemt de lezer mee in het hoofd van iemand die tegen de klippen op de controle over zijn leven en omgeving probeert te behouden, met alle gevolgen van dien. Stijn wordt door zijn goede vriend Philip uitgenodigd om samen af te reizen naar een afgelegen hut in de bossen van het Amerikaanse Oregon. Stijn wil er werken aan zijn debuutroman over een mysterieuze vliegtuigkaper die ooit verdween op dit grondgebied, Philip aan de opvolger van zijn veelgeprezen bestseller. Daar, in die koude, stille omgeving, rijzen bij Stijn langzaam twijfels aan de intenties van zijn reisgenoot.

De schrijver

Jori Stam (1987) groeide op in de polder en studeerde Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn verhalen verschenen in verschillende literaire tijdschriften. In 2014 werd hij genomineerd voor de Opium Verhalenwedstrijd en de VPRO Bagagedrager en won hij de Kerstprijsvraag van 'Propria Cures'. Een volstrekt nutteloos mens is zijn debuut. Zijn nieuwe roman Oregon is verschenen in augustus 2019.


Mening

Stijn, controlfreak zoals blijkt, gaat met zijn goede vriend Philip, workaholic, op schrijfvakantie naar een afgelegen hutje in Oregon. Stijn regelt alles en Philip neemt de leiding, waardoor de vooraf bedachte plannen van Stijn verkeerd dreigen te lopen. De mannen kunnen eigenlijk niet meer tegengesteld zijn. Hun gezamenlijke beroep, schrijver, oefenen ze ook tegengesteld uit. Dat leidt tot wrijving daar op die afgelegen plek.
Er worden veel draadjes uitgezet om het verhaal aan op te hangen. Zo is er het gegeven dat de mensen die voor Stijn en Philip het huisje huurden misschien nog niet weg zijn. Het verhaal wat Stijn wil schrijven speelt zich af in Oregon, maar niemand daar schijnt de legende te kennen waar Stijn door geobsedeerd is. Hoe zit het met de gestrande relatie van Stijn. En wat schrijft Philip eigenlijk voor iets geheimzinnigs? Allemaal vragen waar je als lezer niet of nauwelijks antwoord op krijgt, frustrerend. Ik kan best een boek met een open einde lezen, maar dit is helemaal een open verhaal waar ik nauwelijks iets bij kan verzinnen. Jammer!
Het leest namelijk wel heel gemakkelijk. Mooie beschrijvingen van de natuur. Ook de gedachten van Stijn zijn duidelijk, maar zijn die wel van Stijn?

Op de voorkant staat een afbeelding van een konijnenkop met een gewei. Dat konijn komt ook in het verhaal voor, een Jackalope, een mythisch dier dat in Noord-Amerika zou voorkomen. Wat dat betreft past de voorkant dus erg goed. Het zou voor mij alleen wel een reden zijn geweest om het boek niet op te pakken, want het ziet er zo gek uit.
Tijdens het verhaal denk je dat je weet wat je leest. Er zijn hoofdstukken die een datum en tijd hebben als titel, dat speelt nu en lees je vanuit Stijn. Er zijn ook hoofdstukken met woorden als titels, die gaan over de relatie van Stijn en Kirsten en lijken in eerste instantie ook vanuit Stijn geschreven, maar is dat zo?
Grappig is dat de gesproken woorden niet tussen aanhalingstekens staan, maar met streepjes worden aangeduid. En dat komt in het boek terug: P103 (in mijn e-book) - wel leuk dat je streepjes gebruikt in je dialogen, doe ik ook altijd.
Daar moet je eerst even aan wennen, want de gedachten naderhand staan er als gewone zin weer achter, maar leest op zich prima.

Eindoordeel? Ondanks dat het boek makkelijk leest, je aandacht vasthoudt en je nieuwsgierig maakt vond ik het achteraf toch tegenvallen. Ik denk omdat er geen enkele uitgezette verhaallijn wordt afgemaakt. En dat is zelfs voor mij te veel open. Het voelt alsof ik een paar afsluitende hoofdstukken mis. Misschien komt er een vervolg?
Ik ben in ieder geval wel verder gaan zoeken naar D.B. Cooper en zijn vliegtuigkaping. Dat heeft het boek dan weer wel voor elkaar. En er bestaat dus informatie over zoals bijvoorbeeld deze wiki pagina.

Ik zat nog even in mijn maag met het feit dat er al eerder een verhalenbundel was uitgekomen en deze roman telt als debuut. Ik heb opheldering gevraagd bij hebban hierover: Het is een romandebuut. Korte verhalen(bundels) doen daar niet aan mee. Top!

Boekinformatie

Titel: Oregon
Auteur: Jori Stam
ISBN: 9789025454111
Uitgever: Atlas-Contact
Verschijningsdatum: augustus 2019
Aantal pagina’s: 192
Prijs: € 19,99
Ook verkrijgbaar als e-book.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten