vrijdag 5 juni 2020

Erika Bianchi - Wij zijn niet als hagedissen

Als je een boek leest van Uitgeverij Signatuur, staat daar tegenwoordig op de laatste pagina een oproep om ambassadeur te worden van de uitgeverij. Nadat ik Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween las (waar ik dit stukje over schreef), heb ik me daarvoor opgegeven. Ik las daardoor een paar maanden geleden het boek De Vlakte van Murnane, waar ik dit stukje over schreef. Dat boek beviel minder goed, maar omdat ik me graag laat verrassen door boeken die ik misschien anders niet zou hebben gelezen, gaf ik me bij dit boek toch weer op als ambassadeur. En ik werd uitgekozen. Leuk!

Het verhaal

De Bretonse kust, 1948. Het is eind juli, de Tour de France is in volle gang en de achttienjarige Zaro Checcacci, monteur van de Italiaanse ploeg, ontmoet de jonge Franse serveerster Lena. Negen maanden later wordt Isabelle geboren, maar Zaro wil niets van het kind weten. Tien jaar later besluit Lena dat het genoeg is en zoekt Zaro in Italië op. Die is inmiddels getrouwd en heeft een zoontje. Lena vestigt zich met Isabelle in het dorpje, maar als ze een nieuwe liefde ontmoet, laat ze haar dochter achter. Wanneer Isabelle zelf kinderen krijgt, blijkt haar jeugd ernstige sporen achter te hebben gelaten en lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Of toch niet?

De schrijver

Erika Bianchi (1975) is geboren in Pisa en werkt en woont nu in Florence, waar ze oudheid en archeologie doceert. Als historicus is Bianchi geïnteresseerd in hoe het komt dat mensen worden zoals ze zijn en welke beslissing doorslaggevend is voor de loop van de gebeurtenissen in een leven.

Mening

In tegenstelling tot het eerste boek dat ik las als ambassadeur, vond ik dit boek wel mooi! Gelukkig maar.
Het ziet er natuurlijk al prachtig uit, met een kolibrie op de voorkant, die blijkt te verwijzen naar de bijnaam van een van de personages uit het boek.
Het boek heeft diverse hoofdstukken die terug gaan in de tijd. Het begint met de epiloog, doe normaal altijd aan het eind van het boek zit. Hierdoor kom je meteen midden (of eigenlijk aan het eind natuurlijk) in het verhaal terecht. De personages worden geïntroduceerd. Maar hoe het precies zit? Ik begon vrij snel een stamboom te maken op een papiertje, want de quote op de voorkant heeft het over 4 generaties. De verhoudingen worden al snel duidelijk.
Nadat je terug in de tijd leest eindigt het boek met de proloog en nog een staartje. Een bijzondere structuur, die het verhaal erg goed doet. Je komt steeds meer te weten over de geschiedenis van de vier generaties en hoe het allemaal zo gelopen is.
Isabelle is toch wel de hoofdpersoon, zonder dat ze er iets aan heeft kunnen doen. Maar er wordt het meeste over haar en door haar verteld. Zij is de spil in de vier generaties. Daarnaast spelen haar eerste man Carlo en haar dochter Marta een belangrijke rol. De ene vader is afwezig (Zaro, de vader van Isabelle die geen vader voor haar is) en de ander maakt dat allemaal goed (Carlo, de vader van haar kinderen). En laat ik broer Nanni niet vergeten, met de mooie rode fiets.
Tussen de hoofdstukken door worden er verhalen verteld door Carlo over o.a. de albatros, buidelmezen, hagedissen en zeesterren. En inderdaad, wij zijn niet als hagedissen die hun staarten los kunnen laten bij gevaar en waar dan een nieuwe groeit. Als wij iets missen, blijft dat gemis.
In het begin speelt wielrennen een grote rol in het boek. Grappig genoeg herkende ik wat namen, ook van latere wielrenners. Heeft al dat Tour de France kijken toch nog nut gehad.
Het staartje van het boek vond ik ook bijzonder mooi om te lezen. Dan kom je ook tot de conclusie dat de geschiedenis zich herhaalt... of niet.
Mooi boek, bijzondere opbouw en door de bizarre reactie van mensen een interessant verhaal. Ik ga meer lezen van deze schrijfster!

Boekinformatie

Titel: Wij zijn niet als hagedissen
Auteur: Erika Bianchi
ISBN: 9789056726430
Uitgever:Signatuur
Verschijningsdatum: 16 april 2020
Aantal pagina’s: 320
Prijs: € 21,99
Ook verkrijgbaar als e-book.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten