dinsdag 30 juni 2020

Clairy Polak - Voorbij, voorbij


Dit is het vierde boek dat ik las voor de hebban-debuutprijs. Zo lang mogelijk uitgesteld im het te lezen, want ik zag er nogal tegenop. Bang dat het te confronterend zal zijn, te dichtbij komt. Want zoals er op de website van de uitgeverij al staat: “Steeds meer mensen komen eens in hun leven in aanraking met dementie of alzheimer, vaak met verwoestende gevolgen.” En dat is ook hier het geval.

Het verhaal

De ontmoeting tussen Leo en Judith leidt tot een bijna symbiotische liefde – onverwacht, gezien hun totaal verschillende achtergrond. Vijfentwintig jaar lang kwam daar niets of niemand tussen. Tot de alzheimer zijn verwoestende werk kwam doen. Zowel Leo als Judith valt ten prooi aan grote verwarring. Leo’s verleden dreigt radicaal te worden uitgegumd, terwijl Judith probeert hun gezamenlijke leven aan de vergetelheid te ontrukken en haar eigen toekomst opnieuw vorm te geven. Met de moed der wanhoop en een flinke dosis zelfspot probeert ze het hoofd boven water te houden. Aan de hand van Leo’s verhalen over zijn jeugd en haar eigen herinneringen probeert ze de steeds vager wordende foto van Leo’s leven weer wat diepte te geven en daarmee een basis te leggen om door te gaan.

De schrijver

Clairy Polak (30 mei 1956) is een Nederlandse journalist en radio- en televisiepresentator. Ze is vooral bekend van actualiteitenprogramma's als NOVA, Buitenhof en Het filosofisch kwintet. In 1998 werd ze uitgeroepen tot beste radiomaker van het jaar bij Radio 1, in 2010 ontving ze de Sonja Barend-Award en in 2014 de Zilveren Reissmicrofoon voor haar gehele radio-oeuvre.


Mening

Oh, wat zag ik er tegenop om dit boek te gaan lezen. Toen ik de longlist zag, hoopte ik heel erg dat ik dit boek niet zo hoeven te lezen. Maar, het zat bij de selectie. En nou moet ik niks lezen, ik mag ook stoppen (en dat dan aangeven, dat is ook een optie op het jury-formulier), maar ik wilde het wel proberen. Al was het wel het laatste boek van de vier. En las ik eerst nog wat anders tussendoor. Maar halverwege mei was het toch zo ver. Met een kleine knoop in mijn maag begon ik aan dit boek.
En toen... zo veel herkenning! Zo veel liefde, zo veel warmte, zo veel eenzaamheid, zo veel dingen die misschien nog gaan komen... zo mooi!
Ik dacht dat het misschien nog heftiger zou worden, en dat was ook el zo, maar nergens werd ik er verdrietig van. Ik ben erg onder de indruk van dit boek. Zo treffend, zo herkenbaar, zo naar wat er nog gaat komen maar wat onvermijdelijk lijkt te zijn.
Het is wel duidelijk dat ik ook te maken heb met iemand die Alzheimer heeft. Net zoals Leo is de persoon ook relatief jong, komt ook uit Rotterdam, heeft ook geen hulp nodig want het gaat allemaal prima. Maar ondertussen gaat het de partner, net als Judith, niet in de koude kleren zitten.
Ik ben door dit boek meer gaan nadenken over hoe het in het echte leven verder zal gaan. Wat te doen. Ik vind Judith een eeg sterke vrouw. Hoe dapper dat ze nu zelf weer probeert te leven. Hopelijk kan dat in het echte leven ook zo gaan als het zo ver is.
Je leest het verhaal van Judith over de strijd die zij en Leo leveren tegen een ziekte waar geen medicijn voor is. Zelfs het remmende medicijn lijkt niet te remmen. In de stukken die Leo schrijft, cursief gedrukt dus duidelijk te onderscheiden van het gewone verhaal, geven de aftakeling ook goed weer. Het wordt steeds onsamenhangender, nietszeggender.
Ik vond het een prachtig boek over een heel heftig onderwerp, zeker als het zo dichtbij komt. Het is verdrietig, maar ik werd er zelf niet sip van. Meer berusting en herkenning, het is zo en er is nauwelijks iets tegen te doen. Hoe moeilijk ook, je moet er als buitenstaander mee om gaan... dat doet Judith.
Dankjewel Clairy Polak, voor dit mooie boek!
En dank hebban dat ik het moest/mocht lezen.

Boekinformatie

Titel: Voorbij, voorbij
Auteur: Clairy Polak
ISBN: 9789029093392
Uitgever: J.M. Meulenhoff
Verschijningsdatum: 14 juni 2019
Aantal pagina’s: 256
Prijs: € 19,99
Ook verkrijgbaar als e-book en luisterboek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten