vrijdag 12 juni 2020

Lisa Jewell - De mensen boven ons

Vorig jaar las ik het boek Ik volg je van deze schrijfster. Ik schreef daar dit stukje over. Nu is haar nieuwe boek uit. Op de voorkant noemt Sophie Hannah het een thriller, op de achterkant heeft Ruth Ware het over een geweldige whodunnit. Wat zou het zijn? Ik ga het uitvinden!


Het verhaal

In een groot huis in het Londense Chelsea ligt een baby wakker in haar wiegje. Gevoed en verzorgd, wacht ze vrolijk tot iemand haar oppakt. In de keuken liggen, naast een haastig gekrabbeld briefje, drie lichamen. Ze zijn al enkele dagen dood. Wie heeft er in de tussentijd voor de baby gezorgd? En waar is diegene gebleven?




De schrijver

Lisa Jewell (Londen, 1968) schreef haar eerste roman, Ralph’s Party, n.a.v. een weddenschap. Het werd in 1998 uitgegeven door Penguin en was dat jaar het bestverkopende debuut. Sindsdien heeft ze 16 boeken geschreven. Enkele jaren geleden is ze van genre veranderd – van chicklit naar steeds donkerder romans naar psychologische thrillers. Met haar laatste thriller belandde ze in Engeland op #1 in de bestsellerlijst en in Amerika in de top tien. 



Mening

Toen ik dit boek aangekondigd zag, heb ik meteen de titel opgeschreven. En ineens was het boek er! Meteen meegenomen om te lezen. En in 3 dagen uit! Het leest echt als een trein, je wilt weten hoe het verhaal precies in elkaar zit en zeker hoe het af gaat lopen. Maar een thriller... mwah, nee. Er komen wel weer veel psychologische spelletjes voorbij, vandaar dat ik het boek zo graag uit wilde lezen, maar echt heel spannend was het niet. Meer onderhuids, als een psychologische roman eigenlijk. En laat dat nou net mijn favoriete genre zijn! Dus voor mij een zeer geslaagd boek, maar ik denk dat de mensen die spanning zoeken het minder zullen vinden.
Het idee van een leefgemeenschap die uitmondt in een kleine sekte is op zich al genoeg om te zorgen dat de kinderen uit het gezin daar problemen mee krijgen. Omdat ik in het begin weer met veel personen kennis maakte, maakte ik ook hier een soort overzichtje. Een wie is wie, waardoor ik wist wie wat vertelde en hoe die persoon in relatie staat met Libby. Want Libby is de persoon waar het uiteindelijk allemaal om draait. Zij is de spil van het verhaal. De personages zijn interessant en de meeste goed uitgewerkt. De enige buitenstaander, Miller Roe, is ook van belang. Als journalist helpt hij Libby een eind op weg. Van hem zou ik meer willen weten,
Ik vond het verhaal van Lucy eruit springen. Dat was geloof ik ook de aanleiding van het verhaal, las ik in een interview. Een dakloze vrouw in Frankrijk die de schrijfster zag lopen. Wat zou haar verhaal zijn.
Een goede psychologische roman is dit geworden. Dus wat dat betreft een aanrader. Het perfecte vakantieboek zou het voor mij wel zijn. Meer een whodunnit dan een thriller ook.

Boekinformatie

Titel: De mensen boven ons
Auteur: Lisa Jewell
ISBN: 9789400512313
Uitgever: A.W. Bruna
Verschijningsdatum: 26 mei 2020
Aantal pagina’s: 384
Prijs: € 17,99
Ook verkrijgbaar als e-book en luisterboek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten