zaterdag 27 juni 2020

Claudia Carli - Zoo lang ik hoop te leven


Voor de Hebban-debuutprijs mocht ik vier boeken die op de longlist stonden lezen. Dit was het derde boek daarvan. Ik heb de schrijfster van dot boek gezien tijdens De Beste Boeken Live afgelopen augustus. Daar vertelde ze, in een nogal rommelige presentatie, over dit boek. Omdat ze dat toen niet zo overtuigend deed, pakte ik dit boek niet meteen op in de boekhandel. Nu dus alsnog, in de e-book variant via Hebban.


Het verhaal

Aan de hand van negentien versjes vertelt dit boek op een overrompelende manier de geschiedenis van een Joods meisje in Nederland tijdens de oorlog
Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt Alida (Alie) Lopes Dias twaalf jaar en voor haar verjaardag krijgt ze een poëziealbum. Alie is Joods en aan het begin van het nieuwe schooljaar in 1941 moet ze net als alle andere Joodse kinderen naar een Joodse school. Terwijl het net zich rond hen begint te sluiten, gaat het dagelijks leven door en Alie laat al haar vriendinnetjes in haar album schrijven. Het laatste gedichtje wordt eind 1942 opgeschreven. In het voorjaar van 1943 worden Alie en haar moeder zelf van huis gehaald en naar Kamp Vught gebracht om van daaruit gedeporteerd te worden naar Sobibor. Van de negentien meisjes die in het album hebben geschreven, overleefden er maar zes de oorlog. Alies zus Gretha overleefde en gaf het poeziëalbum tegen het einde van haar leven aan de stiefvader van Claudia Carli, een goede vriend van Gretha. Hij gaf het album aan Claudia.
Zoo lang ik hoop te leven is het verhaal van Alida, haar gezin en haar vriendinnen. En het is een verhaal over liefde, onderdrukking en het hartverscheurende noodlot dat samenkomt in een poëziealbum.

De schrijver

Claudia Carli werkte jarenlang in filmproductie en als scriptschrijver voor televisie. Momenteel werkt ze als projectleider voor het educatieve project 'Oorlog In Mijn Buurt': een ontmoetings- en onderwijsprogramma dat ouderen en kinderen dichter bij elkaar brengt rondom persoonlijke verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Ze woont samen met haar man en dochter in Amsterdam. Zoo lang ik hoop te leven is haar eerste boek.

Mening

De laatste tijd las ik weer meer boeken over de Tweede Wereldoorlog, na jaren andere boeken te hebben gelezen. En nu lees ik dus iedere keer weer over dingen die ik nog niet wist, of vanuit een ander oogpunt. Zo ook dit boek. Het is gebaseerd op de meisjes die versjes hebben geschreven in het poesiealbum van Alie.
Het mooie aan dit boek vind ik dat de originele pagina’s van het album erin verwerkt zijn. Je leest dus als het ware mee. En gelukkig zijn de versjes ook voorzien van een getypte versie (inclusief de schrijffoutjes), waardoor het ook allemaal leesbaar is. Wat mij het meest verbaasde is dat ik in mijn poesiealbums soms dezelfde versjes heb staan. Grappig dat die dus tussen 1941 en 1986 (denk ik zo ongeveer) hetzelfde zijn gebleven. Dat zorgt ergens wel dat je je meer verbonden voelt met de meisjes uit het boek.
Ik wist niet van de verschillende Sperres (ontheffingen) af, voor medewerkers van de Joodse Raad, voor mensen met een buitenlandse achtergrond zoals de Portugese. En de kindertransporten waren ook even weggezakt. Maar nu weet ik het allemaal weer.
Je leest het (fictieve) verhaal van Alie, en daar doorheen is het verhaal aangevuld door de kinderen die de oorlog hebben overleefd. Dat zie je duidelijk, want die verhalen zijn in een andere letter gedrukt.
Het kostte mij even moeite om in het boek te komen, geen idee waarom precies, maar daarna las het als vanzelf.
Het boek was gelukkig duidelijker en helderder geschreven dan dat de presentatie van de auteur toen was. Dat is prettig.
Wat ik zelf onoverzichtelijk vond, maar dat komt misschien omdat ik het e-book las en daardoor de opmaak anders zal,zijn geweest, waren de foto’s en namen achterin het boek. Met de opsomming van hoe het met dat meisje was afgelopen en met haar familie. Maar dat kan dus goed aan mij gelegen hebben.
Dit boek geeft het verhaal weer van een deel van de meisjes van een Joodse school in Amsterdam. De buurt wordt goed beschreven, als Amsterdammer herken je vast veel plekken in het boek die er ook nu nog zullen zijn.
En, omdat we nooit mogen vergeten: lees ook dit boek. Zoo lang ik hoop te leven was helaas niet zo lang, dat maakt het natuurlijk nog schrijnender.

Boekinformatie

Titel: Zoo lang ik hoop te leven
Auteur: Claudia Carli
ISBN: 9789022587577
Uitgever: Boekerij
Verschijningsdatum: 17 september 2019
Aantal pagina’s: 432
Prijs: € 19,99
Ook verkrijgbaar als e-book

Geen opmerkingen:

Een reactie posten