dinsdag 2 juni 2020

Murat Isik - Mijn moeders strijd (deel 2)


Vorig jaar las ik het Boekenweekessay met dezelfde titel, ook geschreven door Murat Isik. Ik was toen al enthousiast. Groot was dan ook mijn vreugde toen ik zag dat er een uitgebreide versie van dat boek uitgegeven werd. Dat werd mijn twaalfde aankoop van mijn prijzengeld van de NS-Publieksprijs! Ik was nog in een ander boek bezig, dus het moest eventjes wachten, maar dat heeft niet heel lang geduurd.

Het verhaal

In Mijn moeders strijd beschrijft Murat Isik de onvermoede emancipatiestrijd van zijn moeder Aynur, die geboren wordt in een conservatief dorp in Oost-Turkije en opgroeit in de kuststad Izmir. Ze verzet zich tegen haar achtergestelde positie als vrouw en probeert de regie over haar leven in eigen hand te nemen.
Hoe moeilijk dat is, blijkt wanneer haar broer haar eerst zonder overleg tewerkstelt als huishoudelijke hulp en haar daarna tegen haar wil probeert uit te huwelijken. Aynur komt in opstand en trouwt een man met wie ze wél een toekomst voor zich ziet, maar het wordt een moeizaam huwelijk.
Begin jaren tachtig komt ze met haar gezin terecht in de Amsterdamse Bijlmer, waar ze sociaal geïsoleerd raakt. Tegen de verwachtingen in besluit Aynur zich te emanciperen, waardoor ze zich van de vrouwen in haar omgeving onder - scheidt. Waarom deed ze dat en welke obstakels moest ze daarbij overwinnen?

De schrijver

Murat Isik vorig jaar met Jan Siebelink.
Murat Isik (1977) debuteerde in 2012 met de roman Verloren grond, die tot op heden tien drukken beleefde. Hij ontving er de Bronzen Uil Publieksprijs mee en werd genomineerd voor de Academica Literatuurprijs. Verloren grond werd vertaald in het Duits, Zweeds en Turks.
In 2017 verscheen zijn nieuwe roman Wees onzichtbaar. Hij won hiermee de prestigieuze Libris Literatuur Prijs 2018. Tevens werd de roman het Boek van het jaar 2017 bij NRC Handelsblad en bol.com. Bovendien won het de Boekhandelsprijs 2018. Tevens werd Wees onzichtbaar genomineerd voor BNG Bank Literatuurprijs en Halewijnprijs. Wees onzichtbaar was genomineerd voor de NS Publieksprijs 2019.

Mening

Wederom een prachtig boek van Murat Isik. Ik las natuurlijk zijn boekenweekessay van vorig jaar, met dezelfde titel. Dit boek is de uitgebreide versie van dat essay. Waar ik vorig jaar dit stukje over schreef  en het een aanvulling noemde op het boek Wees onzichtbaar, is dit boek een verdieping van het verhaal van de moeder van Murat Isik. En, zoals hij zelf ook zegt, is dit boek non-fictie, waar zijn roman fictie is. Wat een strijd heeft Isiks moeder geleverd en hoe goed is zijn daar in geslaagd. Ik snap dat Isik zijn moeder daarom bewonderd. Hoe mooi is het dat hij haar dit podium geeft, zodat haar strijd een inspiratiebron kan zijn voor andere vrouwen.
Het boek leest niet als non-fictie en onbewust leg je toch verbanden tussen dit boek en Wees onzichtbaar. Wellicht ook met Verloren grond, maar dat boek ligt nog steeds op de stapel van nog te lezen boeken. Na het lezen van Mijn moeders strijd is het weer een stukje omhoog geklommen op die stapel. Want wat schrijft Murat Isik toch mooie boeken! 


Boekinformatie

Titel: Mijn moeders strijd - uitgebreide versie
Auteur: Murat Isik
ISBN: 9789026351242
Uitgever: Ambo-Anthos
Verschijningsdatum: 28 april 2020
Aantal pagina’s: 160
Prijs: € 16,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten