dinsdag 23 juni 2020

Dido Michielsen - Lichter dan ik


Dit boek was het tweede boek dat ik las voor de hebban-debuutprijs. Een boek dat ik al wilde lezen deze keer, dat is ook leuk. Ik ben benieuwd. Ik heb er inmiddels zo veel mensen over gehoord en het heeft de Boekhandelsprijs gewonnen. Deze longlist-taak zorgt er voor dat het boek naar voren is geschoven op de nog te lezen stapel. Snel in beginnen dus. Ik las dit boek eind april-begin mei, maar mag er nu pas iets over zeggen.

Het verhaal

Java, 1850. Isah groeit op in de de kraton, het vorstenverblijf in Djokja. Haar levensloop lijkt daarmee vast te staan. Maar de eigenzinnige jonge vrouw weet te ontsnappen aan de traditionele standenmaatschappij. Ze wordt huishoudster én minnares van een Hollandse officier en schenkt hem twee dochters. Wanneer hij hen verlaat, moet ze grote offers brengen om haar kinderen te zien opgroeien. Uiteindelijk beseft Isah dat ze haar eigen afkomst niet kan en ook niet wil verloochenen.

De schrijver

Dido Michielsen is een journaliste en schrijfster van diverse non-fictie boeken. Ze schreef voor veel Nederlandstalige titels, van kwaliteitskranten tot en met damesglossy’s, over de meest gevarieerde onderwerpen. Op 3 september 2019 is haar debuutroman verschenen: Lichter dan ik.
Ze werd geboren in Amersfoort en woont in Amsterdam, samen met haar man Auke Kok en hun twee dochters.

Mening

Dit boek wilde ik dus al even lezen. Ik had het zelfs al gekocht van mijn prijzengeld van de NS Publieksprijs, maar kreeg nu ook de e-book versie. Een oplossing gezocht voor de papieren versie en het e-book lezen, dat is wat er gebeurde.
De titel van het boek slaat op de dochters van Isah, die lichter zijn qua huidskleur dan Isah zelf vanwege hun blanke vader.

Het boek begint met een uitleg van de schrijver van het verhaal, Tjanting, een vriendin van Isah die aan haar haar levensverhaal gaat vertellen. Ook het nawoord is van Tjanting. De tussenliggende hoofdstukken (steeds Indische titels met Nederlandse vertaling) zijn het levensverhaal van Isah zoals zij haar leven heeft verteld aan Tjanting.
Het boek geeft een goed beeld van het leven in Indonesië eind 19e en begin 20e eeuw. Mooi, wreed, liefdevol, hoopvol, teleurstellend. Al deze facetten komen aan de orde. Om aan een uithuwelijking te ontsnappen wordt Isah huishoudster van Gey, een Nederlander. Ze krijgen een relatie, maar wat is die waard... de klassenverschillen worden pijnlijk duidelijk. En blijven pijnlijk duidelijk. Isah weet haar leven goed te beschrijven. Je weet dat het verhaal zich vroeger afspeelt, maar dat is niet merkbaar qua ouderwetsheid. Je waant je in het Indonesië van vroeger en leeft mee met de hoofdpersoon. Haar verbazing, onbegrip, machteloosheid, alles voel je mee. Diverse klassen en bevolkingsgroepen worden neergezet. Blanken, volbloed Javanen en halfbloed Indo’s. En de verschillen tussen deze mensen, die tegen het einde ook nog een andere wending nemen.
Een mooie historische roman waarin het leven wordt beschreven vanuit een Indonesisch perspectief. Zeker een aanrader qua historisch besef. Ik heb er weer veel van geleerd. 
Ik las begin mei ergens (ik meen op de website van Trouw, waar een leesclub georganiseerd was over dit boek) dat Michielsen bezig is met een vervolg op Lichter dan ik. Wat ik erg fijn zou vinden om te lezen, want ik ben benieuwd hoe het de dochters van Isah vergaan is.


Boekinformatie

Titel: Lichter dan ik
Auteur: Dido Michielsen
ISBN: 9789048845033
Uitgever: Hollands Diep
Verschijningsdatum: 3 september 2019
Aantal pagina’s: 320
Prijs: € 21,99
Ook verkrijgbaar als e-boo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten