dinsdag 25 augustus 2020

Ben Guterson - De geheimen van Winterhuis Hotel


Vorig jaar lazen we deel 1, Winterhuis Hotel, voor aan M11. Wat een fijn boek, origineel, verrassend en iets anders dan anders. Ik schreef daar in maart vorig jaar dit stukje over. We waren allemaal onder de indruk en M11 kocht deel 2 zelf van haar boekenbonnen die ze voor haar verjaardag kreeg. Hoog tijd dus om eens naar dit tweede deel te kijken hier.

Het verhaal 

Elizabeth keert terug naar Winterhuis Hotel, het hotel van haar grootvader. Het is er fantastisch met een snoepkeuken, bioscoop, skibaan en een bibliotheek met duizenden boeken.
Maar het is ook een hotel met een duister verleden, vol raadsels en geheimen. Midden in de nacht hoort Elizabeth iemand wegrennen. Er is ingebroken in de keuken! En even later ook in de bibliotheek…
Elizabeth en Freddy vermoeden dat er iemand op zoek is naar de geheime gangen van Winterhuis. Waarom? Wat – of wie – is daar verborgen?
Elizabeth voelt het aan alles: ze is in groot gevaar.

De schrijver

Ben Guterson was tien jaar leraar op een middelbare school in Amerika, voordat hij een paar jaar bij Microsoft als manager ging werken. He woont met zijn familie in de buurt van Seattle, aan de voet van de Cascade Mountains. Winterhuis Hotel is zijn eerste boek. En nu is er dus ook De geheimen van Winterhuis Hotel. Het derde deel gaat in oktober 2020 verschijnen.


Mening

Dit boek lazen we een tijdje geleden voor aan M11. En wederom was het soms vechten wie onze dochter in bed mocht leggen om verder te kunnen voorlezen, want ook mijn man en ik vonden het weer geweldig. Hoog tijd om het dus helemaal zelf te lezen! Alleen omdat ik veel aan het eind had voorgelezen en in het begin veel had gemist, heb ik even gewacht met opnieuw beginnen omdat ik anders alles door elkaar zou halen.
Dus ik begon weer zonder alle details nog te weten aan dit boek, en las het in één ruk uit. Wederom prachtig! Het hotel, de mensen, het avontuur van deze keer, het was weer een feestje. Elizabeth keert terug naar Winterhuis Hotel en als lezer voelt dat ook weer als thuiskomen. Want Freddy is er weer en de mopperende puzzelende mannetjes en Leona, de bibliothecaresse. Fijn! Natuurlijk zijn er ook een laar nieuwe gasten, die meteen duister worden neergezet.
Ook in dit verhaal komen puzzels voor en ieder hoofdstuk heeft een titel waarvan een aantal letters lichtgedrukt zijn. Die vormen een anagram waarvan de oplossing eronder staat. Heel tof weer.
Ook het avontuur van deze keer bevat de nodige spanning en het nodige speurwerk. Knap dat het boek niet in herhaling valt. En het beste nieuws is eigenlijk nog wel dat er een derde deel komt in het najaar! We kunnen hier niet wachten..
Wat het voor mij extra leuk maakte was dat nu in een van de lievelingsboeken van M11 een van de lievelingsboeken van T14 werd genoemd: De naam van dit boek is geheim van Pseudonymus Bosch In het eerste deel volgens mij ook al, maar het viel me nu extra op.


Boekinformatie

Titel: De geheimen van Winterhuis Hotel
Auteur: Ben Guterson
ISBN: 9789025877712
Uitgever: Leopold
Verschijningsdatum: 30 oktober 2019
Aantal pagina’s: 328
Prijs: € 17,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten