vrijdag 14 augustus 2020

Helene Flood - De therapeut


In de aanbiedingsfolder van de uitgeverij viel mijn oog al snel op deze titel. De voorkant in combinatie met de tekst sprak me erg aan. Voor mijn verjaardag kreeg ik dit boek, hoera!

Het verhaal

Het huis is leeg zonder haar man. Maar waarom heeft ze het idee dat ze niet alleen is?
Sara is psycholoog en werkt in haar praktijk vooral met getroebleerde tieners. In haar vrije tijd klust ze samen met haar man Sigurd aan het grote huis dat ze van zijn opa geërfd hebben. Het is een onmogelijk project dat veel langer duurt dan ze gehoopt hadden.
Dan verdwijnt Sigurd plots spoorloos, vlak nadat hij een lief berichtje op Sara’s voicemail achterliet. Het grote, half gerenoveerde huis voelt opeens leeg en vijandig. Willekeurige dingen lijken verplaatst te zijn of te verdwijnen, en ’s nachts klinken voetstappen op de lege zolder boven Sara’s slaapkamer.
Wanneer ze hoort dat Sigurd vermoord is, verliest Sara de grip op haar eigen leven. Kan ze haar eigen geheugen en gevoel wel vertrouwen? En is ze nog veilig?

De schrijver

Helene Flood (1982) is psycholoog en wetenschapper en volgde bovendien een acteursopleiding. Ze woont in Oslo met haar man en twee zoons. De therapeut is haar debuutthriller, die bij verschijnen de Noorse bestsellerlijsten bestormde, en waarvan de rechten aan meer dan 20 landen werd verkocht.

Mening

Na een paar thrillers die helemaal niet spannend waren, was het wel weer tijd voor een spannend boek. Helaas kwam ik weer bedrogen uit. Niet spannend, deze thriller, maar... psychologisch een stuk beter dan de vorige twee “thrillers” die ik las, dus dat was een pluspunt. Misschien dat het woord misdaadroman hier op z’n plek is.
Je leert Sara erg goed kennen, haar emoties, haar denken, haar wereld. De andere personages zijn allemaal van ondergeschikt belang. In het begin krijg je van 3 cliënten hun verhaal mee. Dat blijkt achteraf ook nodig, maar in het begin kun me er niet zoveel mee. Al ging bij mij halverwege wel een soort voorgevoel komen, naar aanleiding van alle losse puzzelstukjes die er tot dan toe waren. Mijn voorgevoel bleek gedeeltelijk te kloppen. (Ik kan natuurlijk niet zeggen wat dat was...) Maar het eind zat toch anders in elkaar dan gedacht. Dat vond ik prettig om te constateren.
Het boek neemt niet heel veel tijd in beslag. De data staan bij ieder hoofdstuk genoemd. Van 6 maart tot 17 maart, met als afsluiting een zondag in mei.
Tussendoor leer je ook de geschiedenis van Sara en Sigurd kennen. Ook die stukken zijn duidelijk te herkennen aan de cursief gedrukte letters.
Al met al is het een prettig leesbaar boek, niet spannend, maar met wat diepgang. Het was niet zo goed als ik had gehoopt, maar toch ben ik blij dat ik het gelezen heb. Lekker tussendoortje was dit.

Boekinformatie

Titel: De therapeut
Auteur: Helene Flood
ISBN: 9789403186603
Uitgever: Cargo
Verschijningsdatum: 9 april 2020
Aantal pagina’s: 320
Prijs: € 19,99
Ook verkrijgbaar als e-book en luisterboek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten