vrijdag 28 augustus 2020

Curtis Sittenfeld - Rodham


Toen ik dit boek in de winkel zag liggen stond ik er al steeds mee in mijn handen. Wat zou ik dit boek graag willen lezen. Maar ik moest van mezelf eerst een berg boeken die ik al lang heb liggen uit gaan lezen voor ik een nieuw boek mocht kopen. Gelukkig kwam er een leesclub van de boek bij hebban voorbij, waar ik me meteen voor opgaf. Twee weken duimen dat ik bij de gelukkige lezers zou horen heeft geholpen!

 Het verhaal

Rodham, de nieuwe roman van Curtis Sittenfeld schetst een alternatieve geschiedenis over Hillary Rodham. Zij is een veelbelovende jonge vrouw: ze studeert rechten aan de prestigieuze rechtenfaculteit van Yale, en maakt naam als activiste en voorvechtster van vrouwenrechten. En dan valt ze als een blok voor Bill Clinton. Een knappe, charismatische medestudent die zijn politieke carrière al ijverig in de steigers aan het zetten is. Tussen Hillary en Bill ontstaat een diepgaande intellectuele, emotionele en fysieke verbintenis. In het echt trouwde Hillary Rodham met de liefde van haar leven en werd zij de Hillary Clinton die we al decennia kennen. Maar in deze meesterlijk verbeelde roman kiest Hillary een andere weg en verlaat ze Bill. In de daaropvolgende decennia klimt ze op in de Amerikaanse politiek. Haar wegen zullen die van Bill Clinton telkens opnieuw kruisen, zowel in de politieke arena als privé.

De schrijver

Elizabeth Curtis Sittenfeld (geboren in 1975) is een Amerikaanse schrijver. Zij is de auteur van vijf romans- Prep , het verhaal van een Massachusetts kostschool ; De man van mijn dromen , een coming-of-age roman en een onderzoek van de romantische liefde; De echtgenote, een fictief verhaal losjes gebaseerd op het leven van de First Lady Laura Bush ; Zusjesland, waarin het verhaal van identieke tweelingen met psychische krachten vertelt; en Een begerenswaardige vrijgezel.

Mening

Eindelijk, eindelijk, eindelijk las ik weer eens een boek waar ik echt heel erg blij van werd. Dit is tot nu toe nummer 1 qua boeken die ik dit jaar las!
Het was eventjes inkomen, omdat het boek vanuit de ik-persoon is geschreven en je dus leest vanuit het oogpunt van Hillary. Daar kwam bij dat ik natuurlijk Bill en Hillary als president en first-lady heb meegemaakt, dus het was eerst wat vreemd om dat te lezen alsof je het zelf bent. Maar na 10 pagina’s was dat voorbij en weren het gewone romanpersonages in een fantastisch boek.
Het boek is verdeeld in 3 delen (en een proloog) die het leven van Hillary beslaan vanaf de tijd dat ze afstudeerde aan Wellesley College tot nu. Haar rede aan het Wellesley is de proloog, daarna volgt Het Sprookje, De vrouw en De koploper. De drie delen bevatten samen maar 7 hoofdstukken, dus dat zijn flinke hoofdstukken. Gelukkig zijn er dan weer genoeg witregels te vinden waar je even kunt stoppen (omdat even het hoofdstuk uitlezen gewoon niet altijd een optie is). Het boek is chronologisch (op 1 hoofdstuk na) en dat is wel prettig lezen. Het is echt bijzonder om te bedenken hoe het met Hillary zou zijn gegaan als ze niet bij Bill was gebleven. Zou het zoals in dit boek zijn geweest?
Je leest over de gedrevenheid van een vrouw doe vastbesloten is de wereld voor vrouwen te verbeteren (en daardoor wordt beschouwd als een ere-man, want een vrouw kan zo niet zijn) en hoe alles wat ze doet daardoor onder een vergrootglas wordt gelegd.
Mooi is het om fictie (want het boek is echt een roman) en non-fictie (de kleding die de Obama’s droegen toen ze na de eerste winst van Barack Obama op het podium kwamen bijvoorbeeld, of de uitspraak van Hillary dat ze ook thuis had kunnen blijven om koekjes te bakken) zijn verweven in deze roman.

Het boek ziet er trouwens ook erg mooi uit, met een foto van de jonge Hillary op de voorkant die wat mij betreft kracht, nieuwsgierigheid en onzekerheid uitstraalt, alles wat ze is in dit boek. De titel, Rodham, maakt dat het duidelijk is dat het om Hillary als persoon draait, zonder Bill (alhoewel hij een hele belangrijke rol speelt in het boek natuurlijk).

Ik kan nog veel meer over het boek vertellen, maar zou het iedereen gewoon aanraden te gaan lezen! (Tenzij je niet tegen een ik-verteller kunt, want dan wordt het vrij lastig.) Voor mij is dit het beste boek van dit jaar tot nu toe!




Boekinformatie

Titel: Rodham
Auteur: Curtis Sittenfeld
ISBN: 9789025462666
Uitgever: Atlas Contact
Verschijningsdatum: 17 juni 2020
Aantal pagina’s: 462
Prijs: € 22,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten