dinsdag 18 augustus 2020

Marcel Vaarmeijer - De gloriedagen van Walter Gom


Een tijd geleden won in bij The ReadShop Naaldwijk een boek van Marcel Vaarmeijer, Wolkenjager waar ik dit stukje over schreef. Dat beviel me zo goed dat ik besloot meer boeken van Vaarmeijer te lezen. Ik won (ja, ik win wel eens wat, voornamelijk boeken en voornamelijk omdat ik ook echt meedoe aan acties waar ik die kan winnen) een boekenpakket bij Luitingh Sijthoff en mocht daar boeken uitkiezen. Dat was nog lastig, want ze geven erg fijne boeken uit. Een van de gekozen boeken was deze, De gloriedagen van Walter Gom. Het duurde even voor ik er aan toe kwam, maar nu is het zo ver.

Het verhaal

De 26-jarige Iris Hauser begint met haar vreemde, intrigerende buurman Walter Gom een adviesbureau. Dat wordt een groot succes. Walter Gom heeft een oplossing voor elk probleem. Op zijn eigen onorthodoxe wijze helpt hij uitgebluste schrijvers, mislukte kunstenaars en stuurloze acteurs en vastgelopen huwelijken.

Het BIB (Briljante Ideeën Bureau) verovert Nederland en het succes reikt zelfs tot in de hoogste maatschappelijke kringen.
Wanneer een advies aan een minister volledig uit de hand loopt, beginnen de media een klopjacht op de mysterieuze adviseur. Wie is Walter Gom eigenlijk?

 De schrijver

Marcel Vaarmeijer is schrijver en journalist. Hij publiceert bij Luitingh-Sijthoff een veelgeprezen romanserie gebaseerd op het leven van zijn moeder. Voor wie ik heb liefgehad verscheen in 2016, Heelmeester in 2017 en Wolkenjager in 2018. Heelmeester stond op de longlist van de Libris Literatuurprijs.

Mening

Oh, wat een super humoristisch boek was dit weer van Marcel Vaarmeijer. In het begin moest ik heel even in het verhaal komen, maar vanaf bladzijde 20 las het als een trein. Het is echt weer zo vermakelijk!
Op het eerste gezicht zijn het maar merkwaardige personages, maar als je ze kent zijn ze geweldig. De liefde voor de medemens is groot, Iris is betrokken en wil wat van haar leven maken. Met dank aan het advies van Walter, haar ietwat vreemde bovenbuurman, krijgt ze een geweldige baan. Als hij daarna haar zus en haar beste vriendin ook nog van goede adviezen voorziet, ontstaat er langzaam een nieuw idee dat “life changing” zal zijn voor veel mensen. Ik heb echt hardop gelachen bij dit boek, en vaak grinnikend gelezen.
Het boek heeft een diepere achtergrond, die ook aan bod komt. Het einde is ronduit serieus. Maar dan hou je al van de hoofdrolspelers en leef je enorm met ze mee.
De schrijfstijl is heerlijk, makkelijk leesbaar, fijne zinnen, duidelijke hoofdstukken, prettige bladspiegel (want niet te druk en af en toe een witregel tussendoor).
Echt een aanrader om eens een boek van Marcel Vaarmeijer te lezen. Ik heb er gelukkig nog een liggen. Heelmeester, die op de longlist voor de Libris Literatuurprijs heeft gestaan. Echt mensen, lees dit boek van Vaarmeijer als je een heerlijk humoristisch boek wilt lezen.

Boekinformatie

Titel: De gloriedagen van Walter Gom
Auteur: Marcel Vaarmeijer
ISBN: 9789021018324
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
Verschijningsdatum: 25 februari 2016
Aantal pagina’s: 336
Prijs: € 12,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten