vrijdag 21 augustus 2020

Kasper van Beek - De honger

 

Vorig jaar las ik, met dank aan hebban.nl, het debuut van Kasper van Beek Vogelvrij en schreef ik daar  dit stukje over. Hij stond dus op mijn deze-schrijver-wil-ik-in-de-gaten-houden-lijstje. En toen ik zag dat De honger uit kwam, wist ik welk boek ik voor mijn verjaardag wilde hebben. Dit! En ik kreeg het nog ook.

Het verhaal

Liam Sandberg, zijn vrouw Evi en hun dochter Yana komen na een weekendje weg thuis in Amsterdam. Op de salontafel ligt een onbekende afstandsbediening met daarop een gele post-it met de instructie PLAY. Als Liam de afstandsbediening gebruikt verschijnt hun eigen woonkamer op de televisie, gefilmd van een hoog standpunt. Door het beeld loopt Evi, in een badjas. Dan worden er zes afzonderlijke schermen zichtbaar. Op elk beeld is een ander deel van hun huis te zien, en ook Liam en Yana zijn gefilmd. Rechtsboven staan een datum en een tijd. En als Liam doorspoelt vliegen de dagen voorbij.

De volgende dag vindt de politie zeventien verborgen camera’s in het huis van de familie Sandberg. Rechercheur Isabella Neri staat voor een raadsel. Wie heeft de camera’s geplaatst? En waarom wil iemand de familie Sandberg elke minuut van de dag filmen?

De schrijver

Kasper van Beek (1985) is film- en televisieproducent. Hij is medeoprichter van twee productiebedrijven, waarmee hij een breed scala aan nationale en internationale projecten maakt. Hij woont en werkt in Amsterdam. Kasper debuteerde met de zeer goed ontvangen thriller Vogelvrij, waarmee hij op de shortlist van de Gouden Strop stond. 


Mening

Na Vogelvrij van vorig jaar, waren de verwachtingen voor De honger hooggespannen. Het kostte me wat moeite om het boek te laten liggen tot de vakantie, maar het lukte. Al was het wel het eerste boek dat ik toen las, want echt langer wachten ging niet meer. En ik werd niet teleurgesteld!

Het boek bestaat uit duidelijke hoofdstukken met dag-aanduiding. Je weet dus wanneer wat speelt en dat het allemaal in vrij korte tijd speelt. Een hoofdstuk uitgezonderd is alles chronologisch. Dat hoofdstuk is cruciaal trouwens.

De familie Sandberg maakt nogal wat mee in die korte tijd. En allemaal vreemde dingen (die uiteraard allemaal verklaard worden naarmate het verhaal vordert). Het lijkt me bizar om er achter te komen dat je in je eigen huis gefilmd wordt. Dat vonden de Sandbergs ook en iedereen had een goede reden om de beelden privé te willen houden. Waarom? Dat wordt langzaamaan duidelijk.

Fijn is de eigenzinnige rechercheur Neri die zich vastbijt in deze vreemde zaak, ondanks het tegenwerken en waarschuwen van de leidinggevende. Ook zij heeft hier een reden voor, als workaholic.

Aan het eind komt alles bij elkaar en volgt er een spannende finale. Maar voor die tijd is het boek ook al spannend genoeg. Er zitten veel lijnen in het verhaal die het spannend maken en maken dat je wilt doorlezen. Naar mijn idee worden bijna alle uitgezette verhaallijnen goed afgerond. Al is er een figuur die zegt dat iedereen iedereen in de gaten houdt, maar niet precies duidelijk is wat hij weet en waarom. Maar misschien moet ik het boek nog een keer lezen om te zien of ik daarin wat gemist heb.

De titel wordt ook duidelijk verklaard, wat ik erg bijzonder vond, omdat je niet meteen weet waar deze mee samenhangt.

Kortom, een aanrader weer dit boek! Spannend, makkelijk lezen, goed uitgewerkt, personages waar je meer van wilt weten.

 

Boekinformatie

Titel: De honger

Auteur: Kasper van Beek

ISBN: 9789403188003

Uitgever: Cargo

Verschijningsdatum: 7 mei 2020

Aantal pagina’s: 288

Prijs: € 19,99

Ook verkrijgbaar als e-book en luisterboek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten