vrijdag 8 januari 2021

Marjan Brouwers - Leegland

Op twitter zag ik een tijd geleden voorbij komen dat je van een boek een mondkapje kon bestellen. Dat vond ik een grappig idee, en het was nog een vrolijk gekleurd mondkapje ook, dus ik bestelde dat kapje. Het was van het boek Leegland. Een paar weken later kwam er bij hebban een leesclub van dit boek voorbij. Dat leek me ook wel weer eens leuk. Dus ik schreef me in. En ik werd uitgeloot of ingeloot, het is maar hoe je het ziet. Ik mocht in ieder geval meelezen! Hoera!

Het verhaal

Overstromingen, terroristische aanvallen en een verpletterende klimaatoorlog hebben het ooit vrije en welvarende Nederland groten­deels verwoest. Als een nieuw, dodelijk virus toeslaat, verandert het land voorgoed.

In de Republiek Nieuw-Nederland is nu een dictatuur aan de macht. De elite houdt zich schuil in ommuurde enclaves en daarbuiten is het ieder voor zich. Wie de regels breekt, wordt verbannen naar Fort Zwolle. De Geheime Dienst is overal. En niemand is veilig als de rebellen uit de Amsterdamse Archipel aanvallen. Toch gloort er hoop op een beter leven in het Noorden, in Leegland.

Dit is het verhaal van Senna, een soldate die is gebrandmerkt als deserteur, en Julius, de zoon van een meedogenloze arts. Samen gaan ze op zoek naar een veilig toevluchtsoord en een leven in vrijheid. Wie kunnen ze vertrouwen tijdens hun vlucht naar Leegland? Lukt het om te ontsnappen aan de achtervolgers en hun eigen verleden?


De schrijver

Marjan Brouwers (Midwolde, 1963) studeerde Engelse Taal- en Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en is sinds 2000 werkzaam als freelance bedrijfsjournalist en tekstschrijver. Zij heeft een roman en een non-fictieboek op haar naam staan.

Mening

Dit boek was, gezien de flaptekst (het verhaal hierboven) eigenlijk erg buiten mijn comfort zone. Het deed me qua beschrijving een beetje denken aan De hongerspelen, geen idee waarom.

De tekst op de achterflap is eigenlijk een situatieschets en achtergrond. Het is zeer handig om te weten, want heel duidelijk komt het niet terug in het boek. Ik verwachtte een boek over het leven in Leegland, maar dat was het niet. Het gaat vooral over de poging van Senna en Julius om daar te komen. De een omdat ze echt wil, de ander omdat hij geen kant op kan eigenlijk en zich dus bij Senna aansluit.

De roman speelt zich af in de toekomst, dat merk je door de zonneauto’s en door de verhalen over het oude Urk, het oude Kampen en de nieuwe grens. Maar qua leefomstandigheden lijkt het wel alsof je in een historisch boek van Thea Beckman bent gestapt. Dat voelde voor mij wat dubbel, deze toekomst is geen vooruitgang.

De hoofdstukken zijn getiteld als Senna, Julius en Eva. Zo weet je vanuit welk perspectief het verhaal verteld wordt. Allemaal in de derde persoon trouwens. Senna is de “deserteur”, wordt gebrandmerkt en naar Fort Zwolle gestuurd. In de trein ontmoet ze Julius, zoon van de vooraanstaande wetenschapper van de republiek, ook op weg naar Fort Zwolle. Op het perron neemt Eva, de zus van Julius, tegen alle regels in het geheim afscheid van haar broer.

Wat volgt is een groot, spannend avontuur, vol vaart geschreven. Je hebt als lezer nauwelijks tijd om ergens bij stil te staan, want je gaat van het ene avontuur over in de andere ontsnappingspoging. Het houdt je aan het lezen, maar persoonlijk miste ik toch wel iets van ontwikkeling in de karakters. Alleen Julius leert snel, van naïeve jongen wordt hij wel harder, maar de andere personen ontwikkelen zich niet. Daar hebben ze eigenlijk ook gewoon de tijd niet voor. Niet denken maar doen is het devies.

Wat leuk is aan het boek, zijn de verwijzingen naar dingen in het heden. De aardbevingen in Groningen die nu plaatsvinden worden genoemd. En Urk blijft Urk, een enclave met een eigen dorpsraad en op zondag naar de kerk.

Waar in deze tijd het gezegde is: Kennis is macht; is het in het boek: Kennis is gevaarlijk. Zo zie je maar dat alles relatief is.

Wat ik zelf een leuke toevoeging zou vinden voor een volgende druk, is een landkaart van hoe Nederland er uit ziet ten tijde van het boek. Dan krijg je volgens mij meer besef van hoe de Republiek is.

En een vervolg... dat zou zo maar kunnen. Over Senna, of over het leven in Leegland. Ik ben benieuwd.

 

Boekinformatie

Titel: Leegland

Auteur: Marjan Brouwer

ISBN: 9809054523888

Uitgever: Uitgeverij Passage

Verschijningsdatum: 23 oktober 2020

Aantal pagina’s: 272

Prijs: € 21,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten