dinsdag 19 januari 2021

Carla de Jong - De sessies

Een paar jaar geleden ontdekte ik de boeken van Carla de Jong. Na De Johansons en Nooit meer regen ben ik deze schrijfster blijven volgen. Ik weet dat ze nog meer boeken heeft geschreven voor die twee boeken, misschien dat ik die ook nog eens ga lezen. Maar nu eerst De sessies! Het vervolg op In retraite, waar ik een nog niet zo lang geleden dit stukje over schreef. 

Het verhaal

Luc, Ola, Dee en Sonja hebben elkaar ontmoet tijdens een vind-jezelfretraite in Friesland, die geleid werd door een goeroeachtige coach, Catherine Richardson. Na de retraite hebben ze zich van haar afgekeerd. Ze verwijten Catherine de dood van het vijfde groepslid, Brad, en betichten haar van belangenverstrengeling. Vijf jaar na de retraite komen de vier overgebleven groepsleden weer bij elkaar. Hun trauma’s blijken verre van verdwenen en twee van hen besluiten tóch de hulp van Catherine weer in te roepen. De komst van hun voormalige coach leidt tot een machtsstrijd die hoog oplaait. Er gaat meer stuk dan coaching kan helen. 

Foto: Ruud Pos

De schrijver

Carla de Jong debuteerde in 2009 met het zeer goed ontvangen In retraite, een roman gebaseerd op haar eigen ervaringen tijdens een internationale retraite voor hoogopgeleide vrouwen. Van In retraite werden meer dan 25.000 exemplaren verkocht. In 2019 verscheen van haar hand Geheim leven (waar ik dit stukje over schreef). En in 2020 verscheen De sessies, het los te lezen vervolg op In retraite

Mening

Dit boek is het los te lezen vervolg op In retraite uit 2009. Ik las dat boek een paar weken geleden eerst, om nu het vervolg te kunnen lezen. Het kan inderdaad apart, maar met voorkennis is het echt veel leuker. Denk ik dan, want als je de voorgeschiedenis weet, kijk je anders naar de personages dan wanneer je er open in stapt. Het is nu alsof ik oude vrienden weer tegenkom.

In 5 delen brengt het boek je weer terug naar Friesland. In deel 1 lees je hoe het de vier overgebleven cursisten vergaan is sinds de retraite. In het tweede deel zijn de vier vrienden (want zo beschouwen ze zich nog steeds in meer of mindere mate) weer samen in Friesland. Zonder Catherine en Leilah, maar met de engelenkaarten. Natuurlijk spelen Catherine en Leilah nog wel een rol en wordt er uiteindelijk meer duidelijk over de beweegredenen van Catherine om levenscoach te worden. Het eind van het boek zorgt voor een mooi afgerond geheel, na het nodige drama en stiekem dus toch weer een retraite voor iedereen.

Ik vond ook dit boek weer heerlijk om te lezen. Minder verrassend als In retraite, maar psychologisch toch weer fijn. Deze schrijfster blijf ik dus echt volgen. De kroketten zijn weer aanwezig, al speelt het eten een minder grote rol dan in jet andere boek. Het IJsselmeer is nu meer van belang.

En wat kan ik me voorstellen dat Luc graag terug wil naar Normandië, de kust. Daar ben ik ook helemaal weg van. Zeker de omgeving waar hij het over heeft, met Le Havre en Étretat. Al zou ik zelf nog een paar kilometer noordelijker gaan wonen in de omgeving van Dieppe.

Ik zou geloof ik over vijf jaar wel weer willen weten hoe het met mijn vrienden staat. Voor nu bedenk ik dat er maar even bij.

 

Boekinformatie

Titel: De sessies

Auteur: Carla de Jong

ISBN: 9789026352775

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 10 juli 2020

Aantal pagina’s: 304

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten