vrijdag 15 januari 2021

Sun-Mi Hwang - Het huis met de kersenbloesem

In de zomervakantie kocht ik schoolspullen voor de kinderen in Naaldwijk, bij The Read Shop. Bij het afrekenen kreeg ik een kortingsbon van 10% van het bedrag dat ik uitgaf, om daar te besteden bij een volgende aankoop. Goed plan! Toen ik weer een keer in Naaldwijk was, ging ik dus ook meteen naar die winkel terug en zocht ik een boek uit. Dit boek. Waarom? Nou gewoon, omdat de voorkant zo mooi was! 

Het verhaal

Het huis met de kersenbloesem van Sun-mi Hwang vertelt het verhaal van Dae-su Kang. Nadat zijn vader verongelukt is, groeit hij op als wees. Tegen het einde van zijn leven keert hij terug naar zijn geboortestad als eigenaar van een succesvol bedrijf. Alles is veranderd, maar het inmiddels vervallen huis van zijn jeugd staat er nog. Hij had de grond ooit gekocht en een groot hek om het perceel heen gezet. Maar niemand trekt zich daar iets van aan: de plek wordt door verschillende bewoners gebruikt om te spelen, kippen te houden en groenten te verbouwen. Kang leert ondanks zijn hoge leeftijd een wijze les. Want wat heb je aan bezit als je er nooit van geniet?

De schrijver

Sun-mi Hwang (1963) is een bekende Zuid-Koreaanse schrijver. Toen ze klein was, kon ze niet naar de bovenbouw van de basisschool vanwege armoede. Een leraar gaf haar de sleutel van een klaslokaal, waardoor ze boeken kon lezen wanneer ze wilde. Hierdoor kon ze uiteindelijk toch studeren. Tegenwoordig woont ze in Seoul en is ze adjunct-professor aan de letterenfaculteit van het Seoul Instituut voor de kunsten.  

Mening

Wat een lief verhaal is dit. In verschillende hoofdstukken ga je mee in het leven van de 65-jarige Christian Kang, meneer Knobbelmans, Mister Park en de bewoners van een buurt in Korea. Kang heeft jaren geleden het huis gekocht waarnaast hij in de schuur zonder ramen woonde met zijn vader. Hij kocht ook de omliggende grond, maar komt pas na 30 jaar naar dat huis toe. Hij treft een hechte buurtgemeenschap aan die allemaal om verschillende redenen gebruik maken van zijn tuin. Geheel ter ontevredenheid van de knorrige Kang. Je leest over de mensen in de wijk, de kinderen uit de buurt en hun ouders en grootouders. En komt te weten hoe het leven van Kang is gelopen en waarom hij juist nu terug is gekomen. Mooi is om te lezen hoe hij met de situatie om gaat en hoe hij de uitdaging aan gaat, waarvan hij niet eens dat die er was.

Het enige jammer is dat je niet echt mee krijgt dat het in Korea speelt, het had in iedere willekeurige wijk in elk land kunnen zijn. (Niet helemaal natuurlijk, maar voor het grootste gedeelte wel.)

Het boek is opgedeeld in een aantal hoofdstukken met duidelijke titels. En ieder hoofdstuk is ook mooi voorzien van hele lieve tekeningetjes, in de stijl van de voorkant. Het zijn de kleine dingen die het doen.

Het is een aardig boekje voor tussendoor. En het was een leuke afsluiter van mijn Aziatische leesjaar. Al moet ik zeggen dat al die boeken die in Azië spelen, me wel heel erg blijven trekken. Dus ik ga er vast de komende jaren nog meer lezen. 

Boekinformatie

Titel: Het huis met de kersenbloesem

Auteur: Sun-mi Hwang

ISBN: 9789026350894

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 1 mei 2020

Aantal pagina’s: 196

Prijs: € 18,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten