dinsdag 12 januari 2021

Carla de Jong - In retraite

Ik las eerder boeken van Carla de Jong en vond ze allemaal goed. Zo las ik onder andere De Johanssons en Geheim leven waar ik dit stukje over schreef. Toen ik zag dat er een nieuw boek verscheen, De sessies, wilde ik dat meteen kopen en lezen. Tot ik zag dat het een losstaand vervolg was op In retraite, een boek dat ik even had gemist, maar ik ontdekte De Jong ook pas een paar jaar geleden. En aangezien ik boekenbonnen voor mijn verjaardag had gekregen, kocht ik toen beide boeken. En nu las ik eindelijk het eerste deel. 

Het verhaal 

In In retraite van Carla de Jong komen Dee, Luc, Brad, Ola en Sonja in het Friese Gaasterland bijeen voor een tiendaagse therapie onder begeleiding van de charismatische Cathy Richards. Cathy lukt het zelfs om door het pantser van de meest sceptische deelnemer heen te breken en ze weet een bijzondere band tussen de groepsleden te smeden. Eenmaal terug in het gewone leven proberen ze die in stand te houden, maar al snel ontstaan de eerste barsten. Dan overlijdt een van de deelnemers onder verdachte omstandigheden. Wat is Cathy’s rol hierbij? En hoe moet het verder met de andere groepsleden? 

Foto: Ruud Pos


De schrijver

Carla de Jong debuteerde in 2009 met het zeer goed ontvangen In retraite, een roman gebaseerd op haar eigen ervaringen tijdens een internationale retraite voor hoogopgeleide vrouwen. Van In retraite werden meer dan 25.000 exemplaren verkocht. In 2019 verscheen van haar hand Geheim leven. En in 2020 verscheen De sessies, het los te lezen vervolg op In retraite

Mening

Wat een heerlijk boek is dit! Je wordt meteen in het verhaal meegetrokken door een van de hoofdpersonen en haar angst. Want daar draait het om tijdens de retraite, angsten overwinnen zodat je een beter mens wordt. Vanuit de vijf cursisten die in deze retraitegroep zitten wordt het verhaal verteld, deze hoofdstukken zijn in de derde persoon geschreven. En de trainee van de cursusleider, Leilah, vertelt ook haar kant van het verhaal, vanuit de eerste persoon geschreven.

Je leert Dee (ziekenhuisdirecteur uit Het Verenigd Koninkrijk), Luc (wetenschapper aan de Sorbonne in Parijs), Brad (zakenman uit Detroit), Ola (heet eigenlijk Aleksandra, maar wordt Ola genoemd, is consultant en komt uit Polen) en Sonja (Zuid-Afrikaanse psychotherapeut die in Amsterdam woont) kennen dankzij het verhaal voorafgaand aan de retraite. Iedereen is naar Nederland gekomen voor een bepaald probleem. Catherine Richards is de leidster ban de 10-daagse retraite en weet de deelnemers precies hun angsten onder woorden te brengen. Omdat ieder hoofdstuk vanuit een andere deelnemer geschreven is, leer je niet alleen die persoon kennen, maar ook hun blik op de anderen is interessant. Je volgt het hele proces, zit in de hoofden van de deelnemers en de trainee. De enige die niet zelf aan het woord komt is Catherine, de leidster van de retraite. Daardoor is zij aan het eind eigenlijk nog steeds de onbekende. Haar beweegredenen zijn niet duidelijk, en dat dringt ook tot de personages door.

Er zit echt veel meer in het boek, maar ik wil niet te veel weggeven. Want het is echt een goede psychologische roman.

Ik vond het zelf erg leuk dat Paddington Station gebruikt werd als locatie, daar waren wij vorig jaar en is dus bekend. En de kroketten tijdens de lunches bij de retraite kan ik ook erg waarderen. Die wil ik ook altijd als ik een cursus heb!

En een andere leuke opmerking vond ik “Ooit zei een kapper tegen me dat alleen echt mooie vrouwen kort haar konden dragen.” (P. 94) Laat ik mijn haar nou altijd het liefst kort hebben, haha!

Ik vond het boek uiterst interessant, erg psychologisch. Precies wat ik leuk vind. Alleen hou ik niet zo van open eindes. Nou was dit een redelijk afgerond verhaal hoor, dus je kunt ook alleen dit boek lezen. Maar.... er is een vervolg! De sessies! Dat verscheen in de zomer. En dat ga ik dus heel snel lezen, want ik ben wel erg benieuwd hoe het verder gaat.

Boekinformatie

Titel: In retraite

Auteur: Carla de Jong

ISBN: 9789026352799

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum:18 juni 2020 (deze druk)

Aantal pagina’s: 320

Prijs: € 15,-

Ook verkrijgbaar als ebook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten