vrijdag 5 maart 2021

Kelly Ngai en Mikki Lish - Het mysterieuze huis op de heuvel

Leesexemplaren van kinderboeken liggen in de winkel meestal op mij te wachten. Hierdoor lees ik, zeker bij kinderboeken, vaak boeken die ik normaal zelf niet zou kiezen. Soms valt het mee, soms valt het tegen. Ik was dus wel benieuwd naar dit boek.

Het verhaal

Wanneer broer en zus Spencer en Hedy berichten op stoffige fotolijsten ontvangen, verandert Kerstmis in het griezelige huis van hun opa op slag in een missie om het mysterie van de verdwijning van hun oma op te lossen. Houdt hun opa misschien iets voor hen achter? Met de hulp van een (pratend) hertenhoofd, een (ook pratend) berenkleed en andere (momenteel) lichaamloze geesten moeten Spencer en Hedy het opnemen tegen waterspuwers, raven en mysterieuze magiërs om achter de waarheid te komen. 

De schrijvers

De Australische co-auteurs Mikki Lish en Kelly Ngai creëren samen werelden, ook al wonen ze niet op hetzelfde continent. Mikki woont in Amerika met haar man, hond en katten. Kelly woont met haar twee zoons in Australië en wordt graag wakker met de verhaalideeën die Mikkie ’s nachts heeft gestuurd.

Mening

Toen ik aan dit boek begon was ik er een beetje huiverig voor, een tijdje geleden las ik ook een kinderboek dat een fantasy-achtige achtergrond had en dat vond ik toen echt te veel voor mij (ik lees eigenlijk nooit fantasy). Dit boek deed me er een beetje aan denken. Maar niets bleek minder waar! Het was wel fantasy, maar op een hele leuke manier. Vooral op een echte manier zeg maar. Niet dat het kan, wat er gebeurt in het verhaal, maar de karakters zijn echter. Hedy en Spencer logeren bij hun opa. Oma is verdwenen. Niet zomaar, maar tijdens een goocheltruc van opa, jaren geleden. Opa John is daardoor veranderd en nogal stug. De kinderen mogen nergens aan zitten in het huis, maar ja. Ze ontdekken op de eerste dag al bijzondere dingen. Die heel normaal lijken als je het leest. Hert Stanley en Beer Mattias zijn erg innemende figuren, die de kinderen consequent welpen noemen en samen enorm grappig zijn. Het grote avontuur begint met de woorden ‘zoek mij’ die op mysterieuze wijze in het stof op een fotolijstje verschijnen. Dat laten Hedy en Spencer zich geen twee keer zeggen, al zijn ze wel wat bang voor wat er allemaal kan gaan komen. Het is een groot avontuur het hele boek. Heerlijk! En echt, een pratend hert en berenvel hoort er gewoon bij. 

De titel van het boek slaat op de manier waarop in het dorp wordt gepraat over het huis van opa John. Het is het mysterieuze huis op de heuvel. De lie-vogels vond ik ook erg leuk, en kwamen goed van pas. Het boek is erg humoristisch geschreven, en dat maakt denk ik de echt spannende dingen een beetje minder spannend, waardoor het voor kinderen vanaf een jaar of 10 erg geschikt is. Al zullen ze sommige dingen er niet uithalen, die zijn dan voor de ouders weer heel leuk. (Het gevit van Stan en Matt op elkaar bijvoorbeeld vond ik erg grappig.)

In 28 genummerde hoofdstukken, allemaal met een titel die verwijst naar een stukje uit het betreffende hoofdstuk, beleef je een bijzonder en magisch avontuur.

De illustratie op de voorkant geeft het verhaal goed weer, donker en mysterieus, maar met lichte tonen (van o.a. de witte raaf).

Een aanrader voor kinderen vanaf 10 jaar die niet bang zijn aangelegd. Want het is niet eng, maar wel spannend! 


Boekinformatie

Titel: Het mysterieuze huis op de heuvel

Auteur: Kelly Ngai en Mikki Lish

Oorspronkelijke titel: The house on Hoarders Hill

Vertaler: Esther Ottens

ISBN: 9789000374335

Uitgever: Uitgeverij Van Goor

Verschijningsdatum: oktober 2020

Aantal pagina’s: 288

Prijs: € 17,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten