vrijdag 19 maart 2021

Arjan Alberts - Alex B.

Zo’n twee jaar geleden las ik het boek Natan Z. van Arjan Alberts voor de hebban thrillerprijs. Ik schreef er dit stukje over. Ik wist dat er een vervolg was verschenen, maar had er nog geen tijd voor gehad om daar achteraan te gaan. In december verlootte de auteur zijn twee boeken en ik was een van de gelukkige winnaars van de gesigneerde edities. Hoera! Ik heb Natan Z. nog even erbij gepakt om ernaast te hebben bij het lezen van dit boek. Fijn! En het boek heeft helemaal niet zo lang hoeven wachten om gelezen te worden! 

Het verhaal

De jonge, veelbelovende advocaat Jurre van Loon krijgt de kans van zijn leven als hij wordt gevraagd om de beruchte seriemoordenaar Natan Z. te verdedigen. Tegelijkertijd wordt het OM opgeschrikt door de lugubere vondst van het verminkte lichaam van de minister van Justitie. Suus de Bruyn, ooit slachtoffer van Natan Z., werkt nu op de zwaarst beveiligde TBS-afdeling van Nederland. Ze is een ervaren therapeute, maar heeft ook een heel andere reden om dicht in de buurt van de levensgevaarlijke TBS’ers te zijn: wraak. 

De schrijver

Arjan Alberts (1975) is schrijver en gevangenisdirecteur. Hij werkt sinds 2000 voor het ministerie van Justitie en Veiligheid en schrijft zijn romans op persoonlijke titel. Met zijn debuut Natan Z. won Alberts de ThrillZone Juryprijs voor beste Nederlandstalige thriller. 

Mening

Poe, dit was weer een spannend boek! Net als het eerste deel trouwens. Ik wist niet meer precies hoe dat zat en heb af en toe even wat gezocht in dat boek, maar over het algemeen heb ik het als losstaand deel gelezen. Je komt bekende namen tegen. Suus werkt sinds 6 maanden in een andere Justitiƫle Inrichting in Wolfheze en start daar nu op de afdeling met de 6 zwaarste TBS-ers waar ook Natan Z. had moeten zitten. Die is er niet, dus nu wil Suus van Alexander Buchwald (Alex B.) los zien te krijgen waar Natan Z. tegenwoordig verblijft zodat ze wraak kan nemen. De geschiedenis van het vorige boek wordt kort herhaald, dus apart lezen kan. Maar met voorgeschiedenis is het wel makkelijker denk ik. Naast Suus komt ook Reinier de Graaf weer in beeld. Dit keer als hoofdofficier van Justitie in Den Haag.

Nieuw zijn wel de andere karakters, zoals Jurre van Loon die net afgestudeerd is en kiest voor het grote geld bij een berucht advocatenkantoor. Met een reden, maar of dat nou zo’n goed plan blijkt te zijn... en klinisch patholoog Helga van Leeuwen.

Naast de wraak van Suus spelen er nog meer verhaallijnen een rol. Ook bij dit boek vind ik het eigenlijk zonde om daar veel over te vertellen, omdat ik anders misschien de verrassing weggeef.

De proloog is erg beeldend geschreven en als je dingen voor je ziet als je leest is dat best heftig als binnenkomer. Wat overigens ook geldt voor de epiloog.

Het verhaal naast dat van Suus speelt zich voor een gedeelte af ij de duinen bij Wassenaarse Slag en tussen Den Haag en Wassenaar. Wassenaarse Slag is bij mij bekend , waardoor ik daar een beter beeld bij heb. Al weet ik natuurlijk niet de precieze locaties, het is toch leuk om iets herkenbaars te lezen.

Wat ik daarnaast ook echt super vind, is dat er goed reclame wordt gemaakt voor boekhandel Van Dinther in Boxmeer. De boekhandelaren worden beschreven! Echt leuk! Niet alleen voor de boekhandel in het algemeen, maar zeker voor de echt bestaande boekhandel Van Dinther die de schrijver ook steunt in deze moeilijke periode van afhaalloketten.

Verder is het boek een psychologische trhiller waarbij Natan Z. Jurre volledig in zijn macht lijkt te hebben. Niets is wat het lijkt. En tegelijkertijd wordt er ook veel duidelijk over de achtergrond van Natan.

Een goede opvolger van Natan Z. Met genoeg aanknopingspunten voor een vervolg denk ik...

 

Boekinformatie

Titel: Alex B.

Auteur: Arjan Alberts

ISBN: 9789401613187

Uitgever: Xander Uitgevers

Verschijningsdatum: 14 september 2020

Aantal pagina’s: 320

Prijs: € 20,99


Geen opmerkingen:

Een reactie posten