dinsdag 23 maart 2021

B.A. Paris - De therapeut

Ik kan het ook niet laten, als ik ergens zie dat ik een boek zou kunnen lezen in ruil voor een recensie, dan doe ik mee. De meeste keren hoor ik niks, maar nu wel. Ik mocht De therapeut van B.A. Paris lezen vlak voor het boek uit kwam. Wel de e-book versie, maar dat mag de pret niet drukken. Een nieuw boek is een nieuw boek. Ik ben benieuwd!

Het verhaal

Eindelijk komt de langgekoesterde wens van Alice en Leo uit: ze nemen hun intrek in een pas gerenoveerde woning in The Circle, een exclusieve gated community. Alice heeft niet eerder in een grote stad gewoond en moet dan ook even wennen. Toch wil ze er het beste van maken. Ze leert haar buren steeds beter kennen, en tijdens een buurtborrel komt ze te weten dat haar woning een schokkend geheim herbergt. Hierna raakt ze geobsedeerd door Nina, de therapeut die hun huis twee jaar voor Alice en Leo bewoonde en er werd vermoord, en ze wil er koste wat het kost achter komen wat er is gebeurd. Maar niemand wil haar meer vertellen over de precieze gebeurtenissen van destijds. Haar buren lijken iets voor haar verborgen te houden, en binnen The Circle blijkt alles lang niet zo perfect als het lijkt…

De schrijver

BA Paris is van Frans-Ierse afkomst. Ze groeide op in Engeland en verhuisde naar Frankrijk, waar ze met haar man een talenschool opzette. Momenteel woont ze weer in Engeland. Eerder schreef ze de bestsellers Achter gesloten deuren, Gebroken, Breng me terug en Het dilemma.

Mening

“De therapeut bevat alle ingrediĆ«nten van een typische BA Paris: onderhuidse spanning, onbetrouwbare personages, en meerdere twists aan het eind!” Staat er op de achterflap. En ik kan alleen maar zeggen dat dat inderdaad klopt.

Ik heb de andere boeken van B.A. met veel plezier gelezen. Haar vorige boek, Het dilemma, was een roman. In tegenstelling tot de boeken daarvoor die allemaal thrillers waren. Dit boek is weer een thriller, een psychologische en daar hou ik erg van. Heerlijk in het hoofd kruipen van het personage en daar ga je! Nu kruip je in het hoofd van Alice, de ik-persoon. Ze verhuist met haar vriend Leo naar een gated-community in Londen. Vreemd genoeg is het huis niet geprijsd naar Londense maatstaven, waardoor Alice haar cottage in het dorp waar ze al haar hele leven woont aan kan houden, maar aangezien het al lang leeg staat kijkt ze daar niet van op. En zodra je begint met lezen, voel je dat er iets mis is. Alice heeft vanaf het begin geen goed gevoel bij de sfeer in het huis, maar omdat Leo er zo graag wil wonen gaat ze mee. Stukje bij beetje kom je achter de geschiedenis van de meeste personages en het kleine gezellige buurtje waarin ze wonen. Je leert Alice goed kennen. Leo en de nieuwe buren iets minder, maar genoeg om te weten dat er van alles speelt. Het boek is met vaart geschreven in 45 hoofdstukken in het nu met tussendoor een paar hoofdstukken cursief die “Het verleden” heten.

Er kwam een interessante quote een aantal keer voorbij: 'Ken je deze uitspraak van Henry David Thoreau? “Geluk is als een vlinder: hoe meer je het najaagt, hoe meer het je zal ontglippen. Maar als je je op andere zaken richt, strijkt het zachtjes op je schouder neer.”’ (Ik denk dat het uit het boek Walden komt, want dat wordt later ook genoemd en is van degene die de uitspraak doet.)

Zoals gewoonlijk wil ik niet te veel weggeven van het verhaal, dus lezen is de enige optie. Als je van psychologische thrillers houdt, ben je aan het goede adres bij dit boek.

Dank Ambo|Anthos dat ik mee mocht lezen! Ik ga het boek zeker aanbevelen want het is me goed bevallen.

Ik schreef eerder stukjes over de boeken van B.A. Paris. Ik schreef dit stukje over Breng me terug en dit stukje over Het dilemma.

 

Boekinformatie

Titel: De therapeut

Auteur: B.A. Paris

Oorspronkelijke titel: The Therapist

Vertaler: Ireen Niessen

ISBN: 9789026355240

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 1 maart 2021

Aantal pagina’s: 416

Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten