dinsdag 2 maart 2021

Tina Frennstedt - Countdown

Dit boek is het tweede deel van de serie Cold Case. Het eerste deel, Verdwenen, las ik ruim een jaar geleden met best wat plezier. Ik schreef er toen dit stukje over.Dus toen ik dit tweede deel zag, reserveerde ik het in de bieb. 

Het verhaal

Op de ochtend van Goede Vrijdag wordt een controversiële kunstenares dood gevonden bij de vuurtoren van een nationaal park aan de kust. Op de plaats delict wordt bewijs gevonden dat teruggrijpt naar een moordzaak in Ystad van vijftien jaar geleden, waarbij een jonge pianist doodgestoken werd. Tess Hjalmarsson en haar collega Marie Erling van het coldcaseteam in Malmö duiken in beide zaken, maar vinden verder geen overeenkomsten die de slachtoffers met elkaar in verband brengen. Tegelijkertijd dringt de tijd, omdat hun leidinggevende het coldcaseteam wil opheffen. Het nieuws over de moordzaak brengt echter een kettingreactie op gang. Zo begint een moeder van twee jonge kinderen te vermoeden dat haar echtgenoot niet is wie hij zegt te zijn… 

De schrijver

Tina Frennstedt is een van de meest geprezen misdaadjournaliste van Zweden, Ze was redacteur bij Svenska Dagbladet, misdaadreporter bij Expressen en werkt nu als omroepmanager voor Crime Ventral op de Zweedse televisie. Ze groeide op in Zuid-Zweden en woon tegenwoordig met haar dochter in Stockholm. 

Mening

Dit boek is het tweede deel in de serie Cold Case, over onopgeloste moordzaken waar een cold case team op wordt gezet. Het eerste deel beviel zo goed, dat ik dit ook wilde lezen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het na het eerste hoofdstuk even weg heb gelegd. Dat kwam alleen niet door het boek zelf, maar omdat ik er in begon na Toevluchtsoord. En tja, dat was niet eerlijk... en aangezien dit ook een thriller is, leek het even te veel op elkaar. Daar moesten dus wat andere boeken tussendoor. En gelukkig maar, want u las ik het in 3 dagen uit.

Het boek is goed los te lezen, maar er komen wel personages uit het eerste deel in voor. Ik vond dat wel weer leuk. Het was te lang geleden om precies te weten hoe het ook al weer zat, maar al lezend kwam dat wel weer terug. En ook de zaak uit het vorige boek wordt genoemd, maar speelt geen rol in het verhaal. Ik zou wel nieuwsgierig zijn naar die zaak als ik alleen dit tweede deel zou lezen.

Het boek speelt zich af van dinsdag 16 april 2019 tot en met vrijdag 10 mei. Zo kun je dag voor dag de vorderingen in het onderzoek volgen. Daarnaast zijn er hoofdstukken die in 2004 spelen, waarin je Max volgt. De cold-case van 2019, omdat er een link blijkt te zijn met de moord van nu. En er zijn hoofdstukken van ‘De echtgenote’. Daarvan weet je erg lang niet wie het is, maar heb je wel een beetje dader-informatie.

Er worden moorden gepleegd in het nu, die dus te linken zijn aan een moord in 2004. Maar het verband is heel lang niet duidelijk. Het verhaal is gebaseerd op een echte cold-case in Zweden. Ik blijf een beetje vaag over de inhoud merk ik, maar ja, anders geef ik al dingen weg misschien en dat maakt het lezen minder leuk.

Naast de moordzaken kom je ook weer een beetje meer te weten over Tess Hjalmarsson, de rechercheur en hoofdpersoon uit het boek, en haar leven. Dat maakt het wat mij betreft een beter boek, het geeft meer diepgang aan de karakters.

De oorspronkelijke titel, Vär 9, past eigenlijk beter bij het boek dan Countdown vind ik persoonlijk, maar ik snap dat Weg 9 niet echt een pakkende titel is. Die snap je pas als je het boek gelezen hebt.

Ik vond dit boek weer fijn om te lezen. Niet super eng spannend, maar wel met een spanningsopbouw die goed naar het einde toewerkt. Ik ben benieuwd of er nog meer delen gaan volgen in deze serie.

 

Boekinformatie

Titel: Count down

Auteur: Tina Frennstedt

Oorspronkelijke titel: Väg 9

Vertaler: Conny van Bree

ISBN:9789402706499

Uitgever: HarperCollins

Verschijningsdatum: 20 oktober 2020

Aantal pagina’s: 400

Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten