vrijdag 26 maart 2021

Kiki van Dijk - Gstaad

Een nieuw boek van Kiki van Dijk, leuk! Die boeken vind ik over het algemeen leuker dan die van Suzanne Vermeer of Linda van Rijn, die wel in hetzelfde genre worden ingedeeld en zelfs in dezelfde hoek. Ook naar dit boek was ik weer benieuwd. Reserveren bij de bieb dus! 

Het verhaal 

De introverte journalist Puck belandt op een persreis naar Zwitserland in het mondaine skioord Gstaad, waar de oude adel en steenrijke Russen zich verzamelen in de besneeuwde straatjes en chique hotels. Ze verveelt zich stierlijk, totdat de directrice van de elitaire kostschool wordt vermoord. Als Puck voor de krant op onderzoek uitgaat, raakt ze verstrikt in een web van leugens en verraad. Het wordt nog ingewikkelder als haar ex Matz plotseling opduikt. Wat weet hij, en wat wil hij van haar? Om de duistere waarheid te achterhalen, moet Puck haar eigen leven op het spel zetten… 

De schrijver

Kiki van Dijk (1968) is in Utrecht geboren en heeft na haar Leidse studie Internationale Betrekkingen op verschillende plekken in de wereld gewoond. Ze schrijft thrillers die zich op bekende zomer- en wintervakantiebestemmingen afspelen, waaronder Ibiza, Nice, Bali, Tarifa en Winterberg

Mening

Ik was toe aan een fijn leesboek. En dat vond ik in dit boek. Ik lees de boeken van Kiki van Dijk over het algemeen met veel plezier (behalve Tarifa trouwens) en had dit boek bij de bieb gereserveerd. Ik moest er dus even op wachten, maar ik had gelukkig nog wel het een en ander te lezen liggen. Toen het eenmaal in huis was, ben ik er vrij snel in begonnen. Af en toe een boek wat makkelijk leest is erg fijn. Geen ingewikkelde woorden, geen lange zinnen, prima! Het verhaal wordt geschreven vanuit Puck, die op 2 januari jarig is en 42 wordt. Als je dan later leest over dat er al een tijd geen uitbraak is geweest en er nergens mondkapjes te zien zijn weet je dat het boek nu speelt. Tot het geboortejaar ook genoemd wordt, toen ben ik even gaan kijken hoe oud Puck nou ook al weer werd en gaan rekenen. Niet zo’n heel moeilijke som, maar dan blijkt dat het verhaal zich volgend jaar januari afspeelt. Grappig!

Het verhaal is eigenlijk precies wat op de achterflap (en hierboven) staat beschreven. Om onduidelijke reden (die later natuurlijk duidelijk wordt) krijgt Puck persoonlijk een uitnodiging voor een culinaire persreis naar Gstaad. Eenmaal daar verandert de persreis door een moord in een reeks artikelen die Puck mag gaan schrijven over de achtergrond van die moord. De gemeenschap in Gstaad, dat de inwoners zelf omschrijven als hun dorp, is nogal gesloten, wat het onderzoek van Puck nogal ingewikkeld maakt. Er gebeurt in die paar dagen erg veel, waardoor je continu in het verhaal gezogen blijft worden. De ontknoping was voor mij onverwacht, maar wel logisch toen ik er over na ging denken.

Mooi detail en terugkerend ding is het boek van Martha Gellhorn The Face of War dat Puck koopt op het station. En de relatie van Gellhorn met Ernest Hemingway, die ook vaak genoemd wordt. Boeken in een boek zijn altijd fijn..

Eindconclusie: een aardig verhaal om een paar uur helemaal weg te zijn uit je eigen bubbel en in Gstaad door te brengen.

Ik schreef over Winterberg dit stuk, over over Nice dit stukje, over Tarifa schreef ik dit en nog niet zo lang geleden schreef ik over Lech dit stukje.


Boekinformatie

Titel: Gstaad

Auteur: Kiki van Dijk

ISBN: 9789401626163

Uitgever: Xander Uitgevers

Verschijningsdatum: 10 november 2020

Aantal pagina’s: 288

Prijs: € 15,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten