dinsdag 6 april 2021

Elvin Post - De cursus

Dit boek ziet er interessant uit... ik kan niet uitleggen waarom. Ik las nog niet eerder een boek van Elvin Post, terwijl ik van andere studiegenoten de boeken wel las. Misschien omdat hij in een ander jaar zat en ik hem niet persoonlijk ken ofzo. Maar dit boek wilde ik echt lezen, vanwege die voorkant dus. 

Het verhaal

Carol Arrington heeft een droom: schrijfster worden. Door omstandigheden en uitstelgedrag is het er nog niet van gekomen. Dan wijst een vriendin haar op Kill Your Darlings, een jaarlijkse schrijfcursus op Big Rock Island van bestsellerauteur Victor Aster. Carol besluit ervoor te gaan. Maar wanneer op het eiland vlak na elkaar twee cursisten om het leven komen en communicatie met het vasteland onmogelijk blijkt, begint ze al snel te begrijpen dat haar doel om een boek van de grond te krijgen weleens zou kunnen veranderen in een strijd voor haar leven. 

De schrijver

Elvin Post (1973) won in 2004 als jongste schrijver ooit de Gouden Strop met Groene vrijdag. Ook zijn tweede thriller, Vals beeld, werd genomineerd voor die prijs. Met Roomservice won hij de Diamanten Kogel, de belangrijkste Vlaamse thrillerprijs. Zijn werk is uitgegeven in het Duits, Frans, Spaans, Turks, Hebreeuws en Indonesisch. Arizona Blues (2018) werd lovend ontvangen.

Mening

Ik denk dat ik meer boeken van Elvin Post moet gaan lezen, deze was fijn!

Het boek begint met “De aanleiding” waarin Carol wordt geïntroduceerd en de reden waarom ze de cursus wil gaan volgen. De schrijfcursus van Victor Aster, een beroemde thrillerschrijver die op het verlaten Big Rock Island in Canada woont.

Daarna begint de cursus en volgen we dag voor dag wat er gebeurt. Met op dag 1 de kennismaking van alle cursisten. Dat is even veel informatie, niet allemaal even belangrijk, maar wel erg leuk om een beeld te krijgen bij de personages. Je weet van sommige medecursisten waarom ze er zijn, wie hun favoriete auteur is en de leeftijd. Het blijkt een gevarieerde groep mensen. Het verhaal draait om de 9 cursisten, Victor Aster (cursusleider), Lawrence Montgomery (assistent) en verder komen de schipper die de cursisten overzet naar het eiland en de vriend van Carol ook in het verhaal voor. De korte hoofdstukken, die per dag zij ingedeeld, zijn meestla vanuit Carol geschreven, maar soms ook vanuit Mark (de vriend van Carol, vanuit Montgomery, Victor en Dex (een medecursist). Op deze manier krijg je een gevarieerd beeld op het verhaal.

Ik kan er verder niet veel over zeggen, zonder dingen weg te geven en dat zou zonde zijn. Het boek leest prettig en de spanning wordt goed opgebouwd.

De titel van de schrijfcursus is erg grappig “Kill your darlings” vanwege het continue schappen in de tekst wat schrijvers steeds moeten doen. De cursisten kunne die titel ook wel waarderen tot op zekere hoogte en tot een bepaalde tijd.

Ik vond de verwijzingen naar diverse auteurs, boeken, personages en films erg leuk. En ik ben geen Stephen King kenner, maar die titels en personages komen kennelijk ook veel voor.

Een spannende thriller die smaakt naar meer!

 

Boekinformatie

Titel: De cursus

Auteur: Elvin Post

ISBN: 9789041419699

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 10 maart 2021

Aantal pagina’s: 376

Prijs: € 20,99

1 opmerking: