vrijdag 30 april 2021

Anna Hope - Verwachting

Dit boek lag te liggen in Voorschoten. En het ziet er heerlijk zomers uit. Daar snak ik inmiddels naar, naar de zomer! Bovendien vond ik de combinatie van Hope en Verwachting wel mooi. Mee naar huis dus dat boek! 

Het verhaal

Hannah, Cate en Lissa zijn jong, ambitieus en onafscheidelijk. Ze wonen samen in een huis in Oost-Londen. Hun dagen zijn gevuld met kunst en activisme en staan bol van liefde en uitgelatenheid. Ze hebben hun hele leven nog voor zich. Tien jaar later is alles anders. Hannah is tevreden met haar leven en met Nathan, maar heeft een allesverzengende kinderwens. Cate is naar Canterbury verhuisd na de geboorte van haar zoon en voelt dat ze zichzelf kwijtraakt. Lissa staat op het punt om door te breken als actrice, maar privé gaat het slecht. Alle drie worstelen ze met dezelfde vraag: wat is een zinvol leven, en hoe bereik je dat? 

De schrijver

Anna Hope (1974) werd geboren in Manchester, studeerde aan de universiteit van Oxford en woont tegenwoordig in Sussex, Engeland. Naast romanschrijver is ze acteur. ‘Je voelt de consequenties van je beslissingen sterker wanneer je in de dertig bent,’ zegt ze in een interview, over haar beweegredenen bij het schrijven van Verwachting.

Mening

De aanbeveling van Elizabeth Day op de voorkant deed me even twijfelen. Ik ben denk ik de enige die haar boek Het feest echt niks vond terwijl iedereen daar lyrisch over was, ik schreef er dit stukje over. Maar ik wilde weer eens wat anders dan mijn Japan-boeken en de berg thrillers die ik las. Daar was dit boek wel erg geschikt voor. En het was mooi! Helder geschreven, herkenbaar, in de buurt en niet spannend of vervreemdend. Gewoon een verhaal over 3 vriendinnen en hun levens, vanaf studententijd tot in de veertig. Hoe stonden ze in het leven, wat waren de verwachtingen en hoe is het nu. Het boek is verdeeld in verschillende hoofdstukken met jaartallen erbij. Het heden is gewoon normaal gedrukt en heeft alleen hoofdstuknummers. Binnen die hoofdstukken wordt steeds aangegeven wier leven je even volgt, Hannah, Lissa of Cate. En de hoofdstukken in het verleden zijn cursief gedrukt, hebben jaartallen en een titel die te maken heeft net het betreffende hoofdstuk.

Op deze manier spring je heen en weer tussen nu en vroeger en leer je de vriendinnen allemaal wel redelijk goed kennen. Met hun positieve en minder positieve dingen. En je weet hoe de verhoudingen liggen, en waardoor het zo gekomen is.

Wat ik zelf er leuk vond was het etentje in 1998 waar Hannah, Nathan, Lissa en Declan uit eten gaan “naar een Ethiopisch restaurant dat Lissa kent, waar ze het eten zonder bestek op een zuur platbrood serveren dat je met je vingers moet afscheuren en in de saus moet dopen...” (p. 105). Vroeger, voor er hier kinderen waren, gingen R en ik regelmatig in Delft eten bij Abessinië, een Ethiopisch restaurant. Dat was echt ons favoriete restaurant en is helaas ter ziele. Ik at er altijd Kitfo, geruld gekruid gehakt, en dan afgewisseld met andere gerechtjes, maar oh... het water loopt me nu al weer in de mond als ik alleen al aan die kitfo denk! Ik ga meteen zoeken naar een nieuw Ethiopisch restaurant nu.

Het boek zou zich eigenlijk wel overal af kunnen afspelen, ook in Nederland, maar op een gegeven moment is het wel echt Brits en grappig. Op een gegeven moment zit de volwassen Hannah achterin de auto bij haar ouders, haar vader rijdt en zij zit achter haar moeder. Ik zag onze auto voor ons, waar dochter rechts zit en zoon links achter de bestuurder. Dus zo zag ik Hannah en haar ouders ook zitten. “Vroeger zat ze ook altijd aan deze kant als ze met vakantie gingen: Jim zat rechts, met uitzicht op het achterhoofd van hun vader.” (p. 246) las ik toen. Precies andersom dan gedacht. Maar ja, dat is natuurlijk omdat ze in het Verenigd Koninkrijk wonen waar het stuur aan de andere kant van de auto zit. Daar moest ik erg om lachen.

Ik denk dat jet boek voor veel mensen een leuk boek is om te lezen. Heerlijk normaal, rustig, herkenbaar, problemen die iedereen herkent (al dan niet uit eigen ervaring) en vooral realistisch. Mooi boek!

 

Boekinformatie

Titel: Verwachting

Auteur: Anna Hope

Oorspronkelijke titel: Expectation

Vertaler: Gerda Baardman

ISBN: 9789026352850

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 20 januari 2021

Aantal pagina’s: 336

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten