vrijdag 28 mei 2021

Floris Kleijne - Klaverblad

Dit boek lag in Zoetermeer als leesexemplaar en leek me wel iets voor mijn man. Maar natuurlijk wilde ik het ook lezen, al ziet het er in eerste instantie niet echt uit als mijn ding. Maar goed, het krijgt een kans! 

Het verhaal

Zorah was vijf toen haar vader haar moeder doodsloeg met een bijl. Vijfentwintig jaar later is ze een zeer succesvolle consultant die op het punt staat de deal van haar leven te sluiten. Tot ze een bericht krijgt met een afbeelding van een bloederige bijl. Wat heeft het bericht te betekenen? Wie weet er van Zorahs verleden af? En is de timing toevallig, of zijn Zorahs privé- en zakelijke leven onlosmakelijk met elkaar verbonden? Om antwoord te krijgen op haar vele vragen neemt Zorah privédetective Roelant in de arm. De twee vallen al snel voor elkaar, maar is Roelant wel wie hij beweert te zijn, of brengt hij Zorah alleen maar verder in gevaar? 

De schrijver

Floris Kleijne is een ervaren auteur van spannende verhalen. Zijn werk verscheen in Veronica Magazine en in verscheidene tijdschriften in de V.S., Engeland en Australië. Voor zijn debuutthriller Klaverblad liet hij zich inspireren door grootschalige fraude in de vastgoedsector en door zijn eigen werkervaring in de IT. 

Mening

Nou ja, het is nog steeds niet helemaal mijn ding, maar het boek was wel heerlijk leesbaar. Ik heb niks met consultancy of IT, ik ben meer van de boeken, maar ondanks dat was het een prima boek. De hoofdstukken zijn voorzien van namen waardoor je weet vanuit welke invalshoek je leest. De hoofdstukken van Zorah zijn in de ik-vorm geschreven, die van Roelant in de 3e persoon.

Het verhaal begint met de moord van de vader van Zorah op haar moeder, die zij als vijfjarige ongewild ziet. Daarna maak je een sprong van 25 jaar naar het heden, en daar begint het eigenlijke verhaal. Het verhaal beslaat maar een korte tijd, waardoor je eigenlijk van het ene avontuur in het andere valt. Zoals Zorah ook al laat blijken is het een beetje veel wat ze meemaakt in twee weken. Door de snelheid leer je Zorah wel redelijk kennen en Roelants verleden wordt ook meegenomen en verdere personages worden niet uitgewerkt. Dat is ook niet nodig, de informatie die je wel nodig hebt wordt namelijk wel geleverd.

Zoals verwacht zit het verhaal anders in elkaar dan je in eerste instantie denkt, maar de afloop was niet voorspelbaar.

Aan het eind van het boek wordt nog even aangegeven dat TeleWorld op de Kinkerstraat echt bestaat en er zijn meer herkenbare plekken. Dat maakt het boek wel leuker vind ik, wanneer je een beetje bekend bent met de locaties.

Qua typografie stonden er af en toe bij de stukken van Zorah cursieve woorden tussen haakjes. Een soort denken tegenover doen, een andere manier van hetzelfde zeggen. Wat dat nou echt toevoegt aan het verhaal is mij ontgaan. De intermezzo’s zijn ook cursief gedrukt en langzaamaan wordt duidelijk wie er dan aan het woord zijn.

Er wordt een beetje verwezen naar de actualiteit door middel van het noemen van Nicholas Brody (ja, zo heette die man uit Homeland!) en Penoza, al is dat meer een paar jaar terug dat die series echt actueel waren.

En net als de helft van het huishouden hier wil Zorah naar Japan, twee maanden van ryokans, sukkyaki en kersenbloesems... maar dat moet even wachten, ook net als hier...

Klein puntje van kritiek: Zorah zijgt de hele tijd neer, in plaats van dat ze gaat zitten. Daar kreeg ik een beetje de kriebels van. Zeker in het begin, later is dat minder. Maar dat moest ik toch even kwijt...

Het boek is op zich dus best oké, leest vlot en er zit veel actie in. Een aanrader voor een paar uurtjes vermaak is het zeker.

Boekinformatie

Titel: Klaverblad

Auteur: Floris Kleijne

ISBN: 9789022591222

Uitgever: Boekerij

Verschijningsdatum: 18 februari 2021

Aantal pagina’s: 320

Prijs: € 20,-

3 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd wat je man er nog van vindt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij vond het een goed boek, daarom ben ik het ook gaan lezen naderhand. Ik heb het hem nog even gevraagd: Het is leuk als je de omgeving kent waarin het boek zich afspeelt en die ken ik vanwege mijn werk. Er zat lekker veel tempo in. Op zich zijn het leuke karakters, alleen gaat het wel erg ver wat ze doen, niet helemaal in verhouding tot de problemen die er zijn. Maar ik heb het graag gelezen.

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen