dinsdag 25 mei 2021

Ben Guterson - Het mysterie van Winterhuis Hotel

Het derde, en laatste, deel van de heerlijke Winterhuis Hotel-trilogie verscheen in oktober van vorig jaar. Dat boek werd meteen gekocht, want de andere delen heeft M12 ook, dus deze mocht niet ontbreken. Hoe zou dit deel zijn? Over Winterhuis Hotel schreef ik dit stukje en over deel twee, De geheimen van Winterhuis Hotel schreef ik dit stukje.

Het verhaal

Winterhuis Hotel schudt op zijn grondvesten. Het hotel trilt en beeft, een geheimzinnig boek verdwijnt uit een afgesloten kamer en Elizabeth en Freddy vinden verborgen boodschappen in de schilderijen aan de muren. Het lijkt erop dat iemand probeert de kwaadaardige Gracella Winters, die ergens in de geheime gangen onder het hotel begraven ligt, weer tot leven te wekken. Elizabeth en Freddy moeten de raadsels oplossen om Winterhuis Hotel te redden van Gracella's duistere magie, voordat het te laat is... 

De schrijver

Ben Guterson was tien jaar leraar op een middelbare school in Amerika, voordat hij een paar jaar bij Microsoft als manager ging werken. Hij woont met zijn familie in de buurt van Seattle, aan de voet van de Cascade Mountains. Winterhuis Hotel was zijn eerste boek. 

Mening

Het derde, en laatste, deel van Winterhuis Hotel alweer. Ik heb even gewacht met daarin beginnen. Deels omdat mijn dochter het wilde lezen en ik haar het boek als eerste gunde, maar ook omdat het het laatste deel is van een trilogie waarvan ik de eerdere delen echt geweldig vond. Maar uiteindelijk las dochterlief steeds iets anders, dus mocht ik toch voor. Hoera! En hoe jammer.... want nu is het uit.

Het verhaal begint, net zoals iedere keer eigenlijk ook al weer bij het omslag. De stofkaft is wezenlijk anders dan de gewone kaft en heeft doorkijkjes naar de tekening erachter. Daar zie je al een stukje van het verhaal.

Het was wederom een geweldig boek! Weer woordspelletjes erin natuurlijk, zoals in de andere delen. Deze keer anagrammen. En een hint in iedere hoofdstuktitel die slaat op het betreffende hoofdstuk. In dit boek is het geen kerst, maar net voor Pasen. Het speelt zich eigenlijk vlak na het tweede boek af, zo’n 3,5 maanden later. En meteen in het begin van het boek krijgt Elizabeth weer “het gevoel”, waardoor je weet dat er weer een avontuur staat te gebeuren. De vertrouwde personages zijn ook in dit deel weer aanwezig: Norbridge, Leona, de heren Wellington en Rajput en natuurlijk Freddy.

Het draait in het boek om de Dredforth methode (die wordt uitgelegd in het boek) en de derde volle maan na Kerstmis. Naar dat punt in de tijd wordt toegewerkt, vandaar Pasen in plaats van Kerst in dit boek.

Elizabeth en Freddy zijn door Norbridge aan het werk gezet, ik zal niet zeggen wat ze doen, maar daardoor komen er wel weet interessante details over het hotel naar voren. Daardoor krijg je weer een ander beeld erbij, dat blijft zich ook door de delen heen ontwikkelen. Leuk vond ik “de verfkwast van de beroemde kunstenaar Frida Kahlo op de zesde verdieping” (p.187) omdat ik Frida Kahlo inmiddels ben gaan waarderen (ik schreef eens een stukje over een boek dat over haar ging en wat ik erg goed vond).

De raadsels in dit boek die ook nu weer opgelost moeten worden zijn ook fantastisch. En eindelijk weet ik nou hoe die dingen heten waar je diepte in ziet als je er “doorheen” kijkt als het ware (je weet wel, van die kaarten met allemaal gekleurde puntjes en als je dan op een bepaalde manier kijkt zie je ineens figuren naar voren komen). Stereogrammen zijn dat. Super dat dat ook in het boek zit.

Grappig detail voor ons thuis was dat ik regelmatig samen met mijn dochter een stuk lees, ieder ons eigen boek, en dat in dit boek het lievelingsboek van Elizabeth werd genoemd Het geheim van het nachtegaalbos en dat mijn dochter naast mij dat zelfde boek lag te lezen.

En nu is het boek dus uit... ik zou zo weer opnieuw beginnen in deel één, want dit is echt een hele fijne serie voor kinderen die eens iets anders willen dan de boomhut, loser of dagboek van een muts-boeken. Die zijn ook allemaal fijn om te lezen, maar dit... echt, dit zou iedereen moeten lezen! 

 

Boekinformatie

Titel: Het mysterie van Winterhuis Hotel

Auteur: Ben Guterson

Illustrator: Chloe Bristol

Oorspronkelijke titel: The Winterhouse Mysteries

Vertaler: Imme Dros

ISBN: 9789025880125

Uitgever: Leopold

Verschijningsdatum: 21 oktober 2020

Aantal pagina’s: 352

Prijs: € 17,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten