dinsdag 11 mei 2021

Sebastian Fitzek - Passagier 23

Toen ik een paar maanden geleden liet weten dat ik mijn thriller van het jaar al had gelezen (misschien is het je ontgaan, maar dat gaat ober Toevluchtsoord van Jérôme Loubry waar ik dit stukje over schreef), kreeg ik van Peter (oud-collega van heel lang geleden) de tip om eens een psychologische thriller van Sebastian Fitzek te lezen. Ik maakte daar ergens een mentale notitie van en besloot ineens om in april eens een boek van hem te reserveren bij de bieb. Toen dat boek binnen ws, kwam het eigenlijk onder aan de stapel, want ja, het staat niet voor dit kwartaal gepland. Wat is dit boek voorgedrongen! Het staat er nu wel op. Met dank aan hebban, waar een collectieve uitdaging loopt om alle titels van Fitzek te lezen (met z’n allen, dus eentje is genoeg). Meteen maar gedaan dus. 

Het verhaal

Politiepsycholoog Martin Schwarz heeft tijdens een vakantie op het cruiseschip Sultan of the Sea zijn vrouw en zoontje verloren. Niemand heeft ooit kunnen ophelderen wat er tijdens die noodlottige reis is gebeurd en Martin blijft achter als een mentaal wrak. Hij heeft zich voorgenomen nooit meer één voet op een cruiseschip te zetten, totdat hij vijf jaar later een mysterieus telefoontje krijgt van een oudere dame die beweert meer van de verdwijning te weten. Martin gaat terug naar het gewraakte schip en komt op het spoor van een verdwenen gewaand meisje dat is teruggekeerd naar de Sultan - samen met de teddybeer van zijn zoontje...


De schrijver

Sebastian Fitzek (Berlijn, 1971) studeerde Rechtswetenschappen en werkt als journalist en schrijver voor radiostations en tv-zenders. Van zijn psychologische thrillers zijn miljoenen exemplaren over de toonbank gegaan in niet minder dan negenentwintig talen.

Mening

Zo, wat een boek ook weer dit zeg! Het begint meteen heftig in de proloog , waardoor je snel door wilt lezen. Dan is het ook nog een vrij heftig begin waarin je kennis maakt met Martin Schwartz, politieagent bezig met een geheime operatie. Langzaam maar zeker kom je er achter waarom hij zo is als hij nu is.

Het is even flink onthouden wie wie is in het begin, maar ook dat komt goed. De verschillende verhaallijnen komen natuurlijk bij elkaar en leveren een spannend avontuur waarbij je eigenlijk steeds op het verkeerde been wordt gezet.

Het verhaal wordt in 76 hoofdstukken verteld en je weet wanneer het verhaal speelt omdat er, bij de hoofdstukken waar het er toe doet, steeds een plaatsaanduiding is (en als het nodig is ook een tijd). Handig!

Grappige details in het boek vond ik de beschrijving van het leesgedrag van Naomi, de vrouw van Martin die zelfmoord pleegde. Ze was gek op thrillers, hoe bloederiger hoe beter. (Ik denk dat ze zich prima vermaakt had met dit boek dan.) Ze sleepte een karrenvracht vol boeken mee voor de cruise want “aan die nieuwerwetse e-reader had ze nog niet kunnen wennen.” (p. 30) Ik lees ook het liefst een papieren boek, nog steeds.

En informatie over de tijd aan boord van het schip, de boordtijd, vond ik ook nuttig (voor mezelf, want dat wist ik dus nog niet): “tijdens de trans-Atlantische route naar het westen werden de klokken elke nacht een uur teruggezet.” (p. 96)

En over de titel staat in het boek dat er een naam is voor zelfmoord plegen tijdens een cruise: “Passagier 23, omdat er elk jaar gemiddeld 23 passagiers in de blauwe bak, in het water dus, springen.” (p.246)

Lees het boek vooral helemaal uit, want dan mis je niks. Ik vond het een goed boek en ga zeker meer van deze schrijver lezen. Dank voor de tip Peter!

 

Boekinformatie

Titel: Passagier 23

Auteur: Sebastian Fitzek

Oorspronkelijke titel: Passagier 23

Vertaler: Luciënne Pruijs

ISBN: 9789048825271

Uitgever: The House of Books

Verschijningsdatum: 16 februari 2015

Aantal pagina’s: 384

Prijs: € 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten