dinsdag 4 mei 2021

Nina Verheij - Geheugenspel

Dit boek mocht ik lezen voor de Hebban Thrillerprijs. Het stond op de longlist waar ik 4 boeken van mocht lezen en beoordelen. Twee van die boeken had ik al gelezen, Helsinki van Nathalie Pagie (waar ik dit een tijdje geleden over schreef) en Alex B. Van Arjan Alberts (waar ik iets minder lang geleden dit stukje al  over schreef). Dit was het eerste boek dat ik speciaal voor deze prijs las. Ik las het in maart het e-book en mag er pas nu iets over laten weten, vandaar dat het blogje iets later verschijnt.

Het verhaal

De verkeerde dader heeft vastgezeten voor de dood van je vader. Sinds Emily deze woorden te horen kreeg, wordt de jonge rechercheur achtervolgd door vragen. Waarom heeft de man die gevangenzat bekend en wie was daadwerkelijk de schutter? Om de waarheid te achterhalen met ze samenwerken met haar vaders vroegere partner Paul. Wie kan ze vertrouwen bij het ontrafelen van alle geheimen en wie heeft zijn eigen verborgen agenda? 

De schrijver

Nina Verheij (1984) is een Nederlandse auteur met een zwak voor poffertjes en haar kat Emmy. Ze is nog net geboren in Amsterdam, maar verhuisde als 6 weken oud hummeltje met wieg en al naar Hillegom in de bollenstreek. Haar eerste iets serieuzere schrijfinspanning als kind was een verhaal over katjes die uit een cake geboren werden. Dat creatieve meesterwerk heeft nog een aantal jaren in de bibliotheek van haar basisschool gelegen, nadat ze het hen cadeau had gedaan toen ze klaar was met groep 8. Eerder verscheen het boek Fatale Keuzes van Verheij. 

Mening

Tja, wat zal ik eens zeggen.. Het begin van dit boek vond ik erg rommelig. Toen ik eens ging kijken of dat aan mij lag (op hebban uiteraard), kwam ik er achter dat dit boek een vervolg is op Fatale keuzes. Dat verklaarde een hoop moet ik zeggen. Er wordt veel naar terugverwezen, maar op zo’n manier dat je eigenlijk niet kunt opmaken wat er precies is gebeurd en al helemaal niet waarom Emily weer contact met Paul heeft. Ze heeft hem gespaard en dat wordt prominent meerdere malen verkondigd, maar waarom? Dat wordt het hele verhaal niet duidelijk. En dat overheerst bij mij in deze recensie, die irritatie. Jammer! Want verder is het verhaal, als je eenmaal duidelijk hebt wie wie is en in het eigenlijke verhaal zit over de zoektocht naar de moordenaar van de vader van Emily, echt wel prima. 

In het begin van het boek heb ik maar weer een kleine stamboom gemaakt van mensen die bij elkaar horen met de link erbij, want dat is een beetje veel en chaotisch om allemaal uit te zoeken. Toen het verhaal eenmaal op gang was, ging het met het onthouden van die relaties ook beter en kwam ik in het verhaal. Ik snap dat het verhaal over de taxichauffeur in het boek moet, maar de zoektocht naar de vader van Emily is toch het hoofdverhaal. En dat was erg snel geschreven. Je springt steeds heen en weer in de tijd tussen 1998 (de moord op vader) en 2019 (het onderzoek). Omdat bij de hoofdstukken precies staat aangegeven wanneer het speelt, is dat makkelijk leesbaar en uit elkaar te houden. Maar toch las ik het niet achter elkaar weg. Misschien vooral omdat ik dingen miste uit het eerdere verhaal. 

Ik vind dit boek niet los te lezen van het eerste deel, daarvoor mis je echt te veel informatie die kennelijk de reden is waarom erg op een bepaalde manier gehandeld wordt steeds. Dat gaat irriteren, bij mij tenminste. Dus, als je dit boek wilt lezen, lees dan eerst Fatale keuzes. Want het verhaal op zich, over de zoektocht naar de moordenaar van de vader van Emily, vond ik wel de moeite waard. 

Boekinformatie

Titel: Geheugenspel

Auteur: Nina Verheij

ISBN: 9789463967518

Uitgever: Hamley Books

Verschijningsdatum: 20 november 2020

Aantal pagina’s: 323

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten