vrijdag 7 mei 2021

Loes den Hollander - Wacht maar af

Dit boek was een van de boeken die ik mocht lezen van de longlist van de Hebban Thrillerprijs. Ik las het boek in maart in de e-book versie. Pas na de bekendmaking van de shortlist komt dit blogje online.

Het verhaal

Het leven van Franka is totaal veranderd. Er zijn weken voorbijgegaan waarvan ze zich niets herinnert. Ze ontdekt dat haar moeder is overleden en haar man gedraagt zich ineens erg afstandelijk. Franka is niet meer de vrouw die ze was voordat ze een hersenbloeding kreeg. Maar langzaam bekruipt haar het akelige gevoel dat niet álle veranderingen aan haar hersenletsel toe te schrijven zijn… 

De schrijver

Loes den Hollander is een echte thrillerkoningin. Ze schreef al vijfentwintig jaar thrillers en is al tien jaar een bestsellerauteur. Van haar boeken zijn ruim 1 miljoen exemplaren verkocht.

Loes den Hollander schrijft al vanaf het moment dat ze kon lezen. Toch kwam het nooit in haar op om van schrijven haar beroep te maken, omdat ze zich helemaal richtte op haar carrière in de gezondheidszorg. Dat veranderde toen ze in 2001 een verhalenwedstrijd won. Vanaf dat moment ging er voor haar gevoel een luik in haar hoofd open waar een onstuitbare lading teksten achter zit die zich allemaal verdringen om te worden opgeschreven.

Toen ze in 2006 haar carrière als directeur van een gezondheidszorginstelling beëindigde, vond ze vrijwel tegelijk een uitgever voor Vrijdag, haar eerste literaire thriller. Daarna volgde al snel het zinderende Zwanenzang en sindsdien is schrijven haar voornaamste bezigheid. Na Mij zie je niet (2018) verscheen in november 2019 haar vijfentwintigste thriller Toen ik dood was. En nu is er dus Wacht maar af

Mening

Oh mensen, ik geloof gewoon dat Loes den Hollander niet mijn schrijfster is. Vorig jaar las ik ook een boek van haar voor de Hebban Thrillerprijs en ook dat was geen succes. Ik las toen Toen ik dood was en schreef daar  dit stukje over. Halverwege dit boek vroeg ik me ineens af of een van de personages misschien in dat eerdere boek voorkwam, maar dat bleek niet het geval. Ik vond het maar een warrig boek deze keer. Dat komst misschien het onderwerp (vermeend) geheugenverlies en de verwarring die daar mee samenhangt wel ten goed, maar mijn leesplezier ging er niet op vooruit.

Het boek wordt vanuit twee personen beschreven, die allebei in de ik-vorm hun verhaal doen. Per persoon is wel duidelijk te volgen wie er aan het woord is door de hoofdstuknummering. Hoofdstukken met de getallen (Hoofdstuk 1, 2 etc) zijn van Franka, de hoofdpersoon in dit boek. De hoofdstukken met de uitgeschreven getallen (Hoofdstuk een, twee etc.) zijn geschreven door “de dader” waarvan je een tijd lang geen idee hebt wie het is.

En misschien komt het door de hersenbloeding van Franka waardoor ze nogal in de war is, maar ik heb voor mezelf maar weer een stamboom (met aanhang) gemaakt om de vele terloopse personages te kunnen plaatsen. Uiteindelijk blijken ze er allemaal toe te doen (Brent, Dries, Audrey, Vivian, Famke, Felice) maar wat mij betreft deed deze verwarring af aan het verhaal.

Franka is veranderd na haar hersenbloeding, waar haar vriendinnen aan moeten wennen maar volgens mij vinden ze het een positieve verandering. De familieleden merken die verandering kennelijk niet op, of gaan er vanuit dat die tijdelijk is. Er is veel gebeurd in de 5 weken waar Franka zich niet kan herinneren, zo is haar moeder plotseling overleden en besluit haar 11 jaar jongere man dat hij ineens tijd voor zichzelf nodig heeft nu ze is bijgekomen. Er worden allerlei zaadjes geplant die als losse eindjes voelen. Uiteindelijk komt het (bijna) allemaal samen, maar het is voor mij niet genoeg.

Het omslag past trouwens wel erg goed bij het verhaal, komt regelmatig terug die volle maan.

Ik vond dit boek weer geen thriller, er zat voor mij geen spanning in. En voor een psychologische roman vond ik het veel te rommelig. Jammer, want het idee van het verhaal was eigenlijk best oké.

Ik ga de boeken van Loes voorlopig maar weer even laten voor wat ze zijn. Want ik weet dat er echt genoeg andere boeken zijn waar ik meer leesplezier uit kan halen. 

Boekinformatie

Titel: Wacht maar af

Auteur: Loes den Hollander

ISBN: 9789461094711

Uitgever: Crime Compagnie

Verschijningsdatum: 13 november 2020

Aantal pagina’s: 300

Prijs: € 19,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten