vrijdag 21 mei 2021

Matt Wesolowski - Six stories

Ik vond dit boek er weer fascinerend uitzien, met bomen die door het water weerspiegeld werden op de voorkant. Op de rug zie je een soort radiofrequentie die uitslaat, daar lijken de bomen op de voorkant ook erg op. Mee naar huis dat boek! 

Het verhaal 

1997. Scarclaw Fell. Het lichaam van de tiener Tom Jeffries wordt gevonden. Als doodsoorzaak vermoedt men een noodlottig ongeval. Maar daarvan is niet iedereen overtuigd.

Wat er daadwerkelijk gebeurd is in de bosrijke omgeving van Scarclaw ligt besloten in de herinneringen van een hechte vriendenclub en wat vage getuigenissen van mensen in de omgeving.

2017. De mysterieuze onderzoeksjournalist Scott King, wiens podcastserie van complexe misdaadzaken de populariteit van Serial overstijgt, is een cultfiguur op internet.

In een serie van zes interviews probeert King erachter te komen hoe de dynamiek in een groep tieners en de mythische geschiedenis van de Fell hebben geresulteerd in de dood van Tom Jeffries.

Elk interview zorgt voor een nieuwe aanwijzing in de zaak en terwijl je de verschillende getuigenissen leest, word je gedwongen zelf uit te vinden hoe Tom stierf. Wie liegt? Wie kun je vertrouwen? 

De schrijver

Matt Wesolowski (1981) geeft bijles aan jongeren die extra zorg nodig hebben. Hij begon zijn schrijfcarrière als horrorschrijver en was de winnaar van de pitchwedstrijd op het literaire festival Bloody Scotland, waarmee hij een uitgeefcontract verdiende. De filmrechten voor zijn debuut Six Stories zijn aangekocht door een grote Hollywoodstudio. 

Mening

Hmm, het concept van een podcast met in iedere aflevering een betrokkene die zijn of haar beeld en beleving van alle gebeurtenissen vertelt is wel origineel. Door het verschil in typografie (waar je even achter moet komen) is het ook duidelijk wie er aan het woord is. Normale druk is de geïnterviewde, cursief is de stem en mening of interpretatie van de presentator Scott King. De podcast is geen onderzoek en er wordt geen nieuw bewijsmateriaal onthuld. “De podcast is bedoeld als een discussiegroep over een voormalig plaats delict.” (p. 18) Het verhaal op zich is dus geen who-dunnit zeg maar.

Door de verschillende personages krijg je als lezer een best compleet beeld van wat er gebeurd is 20 jaar geleden. En vooral van de groep ‘De dolers’, in die tijd volwassenen en kinderen die veel met elkaar optrokken en ondernamen. Iedereen geeft een ander beeld van de verhoudingen wat het verhaal wel interessant maakt. Maar echt heel spannend vond ik het niet. Er zit wel een onverwachte draai aan het eind van het boek, maar die vond ik eerder verklarend dan spannend.

Er is ook een luisterboekversie van dit boek, met meerdere stemacteurs, waardoor het geheel vast erg op een echt podcast gaat lijken. Ik denk dat het verhaal dan meer gaat leven.

Tussen de verschillende hoofdstukken zit ook steeds een stuk van Harry, de man die, samen met twee vrienden, het lijkt ontdekte, over toen en nu. Wat die Harry nou precies in het verhaal doet, behalve het lijk ontdekken, is mij niet zo duidelijk. (Dus, heb je dit boek gelezen en weet je het wel, laat het me vooral weten!)

Wat ik erg grappig vond was dat er een soort linkje zat naar een boek wat ik eerder dit jaar las, Verwachting van Anna Hope (waar ik dit stukje over schreef). Het is alleen een naam-link, maar er wordt een boek genoemd ‘Heksenkringen in Noord-Engeland’ (p.76) waarin de hoofdpersoon Anne Hope heet. Dat was me nooit bijgebleven als ik niet pas dat andere boek had gelezen met bijna dezelfde naam. Boeksynchroniteit noem ik dat wel eens, dat boeken op elkaar aansluiten op de een of andere manier,

Kortom... dit boek heeft een origineel uitgangspunt maar heeft mij als thriller niet kunnen overtuigen. Ik vond het wel gewoon interessant om te lezen omdat het alsnog anders zit dan je denkt. 

Boekinformatie

Titel: Six Stories

Auteur: Matt Wesolowski

Oorspronkelijke titel: Six Stories

Vertaler: Ineke de Groot

ISBN: 9789400511521

Uitgever: A.W.Bruna

Verschijningsdatum:9 februari 2021

Aantal pagina’s: 288

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten