dinsdag 18 mei 2021

Julie Caplin - De kleine theewinkel in Tokio

Deze keer was het meer de titel dan het omslag waardoor ik dit boek wilde lezen. Want ja, een echte heuse feelgood waarvan de uitgever zegt: “Heerlijk liefdesverhaal in het land van de rijzende zon. De ultieme wegdroomroman.” Is niet per se een boek dat ik tegenwoordig als eerste uit zou kiezen om te lezen. Ik las vroeger wel veel feelgood, al heette het toen gewoon nog chick-lit, maar het is vaak zo hetzelfde dat het niet echt verrast. Dus dankzij Japan en Tokio las ik weer eens een feelgood. 

Het verhaal 

Wanneer reisblogger en fotograaf Fiona een reis naar Japan wint, waar ze begeleid zal worden door een bekende Japanse fotograaf, kan ze haar geluk niet op. Tot ze op het vliegveld niet door Yutaki Araki wordt opgehaald, maar – en nog veel te laat ook! – door de man die tien jaar eerder haar hart brak: fotograaf Gabe Burnett. Tot haar opluchting herkent hij haar niet, maar het beloven een paar zware weken te worden…

Gelukkig is het gastgezin waar ze logeert fantastisch. In hun kleine theewinkeltje leert Fiona van alles over theeceremonies en de Japanse manier van leven, en ze voelt zich er helemaal zen. En wanneer ze met Gabe tijdens een van hun uitstapjes onder de kersenbloesem loopt, begint ze bijna te geloven dat er achter zijn arrogante houding nog een heel andere kant schuilgaat. 

De schrijver 

Hoewel Julie Caplin op haar tiende al aankondigde dat ze later schrijfster wilde worden, is ze eerst nog jaren werkzaam geweest in de wereld van de pr. Voor een aantal luxueuze merken organiseerde ze persreizen naar allerlei steden over de hele wereld, waar ze inspiratie opdeed voor haar boeken. 

Mening

Het is precies zoals je denkt. Jonge vrouw wordt verliefd op een hork van een knappe man, die toch niet zo horkerig blijkt te zijn en ze leven nog lang en gelukkig. Nou, dat laatste weet ik niet, maar ze komen natuurlijk el bij elkaar. Het boek leest weg vlot weg en en passant krijg je leuke informatie over Japan mee, dat dan weer wel.

Het gastgezin waarin Fiona terecht komt voelt als een warm bad. Drie generaties vrouwen zorgen goed voor haar. Oma Setsuko, moeder Haruka en dochter Mayu zijn allemaal verschillend maar horen duidelijk bij elkaar. Mooi zijn, binnen die generaties, het verschil tussen traditioneel en modern.

In het boek komen redelijk wat typisch Japanse termen voor die steeds worden uitgelegd, zo leer je als lezer dus ook weer iets over Japan. (Bijvoorbeeld over wat Wabi sabi is, het waarderen van de onvolkomenheden omdat ze een weerspiegeling zijn van onze realiteit; waardering voor dingen die niet perfect of af zijn, p. 120 en 121.)

De kersenbloesems en Mount Fuji zijn natuurlijk ook aanwezig in het boek, net als het enorme grote kruispunt dat je altijd ziet bij beelden over het drukke Japan. Nieuw voor mij was het Digitale Kunstmuseum Teamlab Borderless waar Mayu Fiona mee naartoe neemt als een van haar favoriete plekken in Tokio. Ik ben meteen gaan zoeken op internet en het bestaat dus echt. En zelfs op de website ziet het er al spectaculair uit! Dat gaat op mijn lijstje van “dingen die ik in Japan zou willen zien als ik er ooit naartoe zou gaan”.

Grappig vond ik de beschrijving over het bezoek aan het Tokyo Photographic Art Museum, waarbij mentor Gabe Fiona alleen laat gaan waardoor ze haar eigen tempo aan kan houden en ze dus alleen dingen kon bekijken die ze de moeite waard vindt. “Ze had onlangs besloten dat het leven te kort was om tijd te besteden aan dingen die je niet hoefde te doen, zoals boeken uitlezen die je niet bevielen, tot het einde naar een film kijken die niet je ding was em elke foto bam een expositie bestuderen.” (p 28) Dat van die boeken uitlezen is inmiddels ook al jaren mijn motto, want er is te veel wat ik wel met plezier zal lezen.

Mooi om te lezen vond ik de constatering dat “...Japan onder alle uiterlijke verschillen toch niet zo anders [was]: mensen hielden van elkaar, lachten en zorgden voor elkaar, ook hier, en dat waren gedeelde waarden in de hele wereld.” (p 54)

Ondanks dat het boek echt niet mijn genre (meer) is, las het lekker weg en heb ik me een paar uurtjes prima vermaakt. En ben ik weer in Japan geweest, ook leuk! 

Boekinformatie

Titel: De kleine theewinkel in Tokio

Auteur: Julie Caplin

Oorspronkelijke titel: The little tea shop in Tokyo

Vertaler: Jolanda te Lindert

ISBN: 9789402706451

Uitgever: Harper Collins

Verschijningsdatum: 13 oktober 2020

Aantal pagina’s: 350

Prijs: € 17,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten