dinsdag 20 augustus 2019

Catherine Steadman - De duik


Dit boek was het tweede van de stapel boeken die ik mocht lezen voor de leesclub van The ReadShop Naaldwijk. Ik las het toen het zo enorm heet was eind juli. Ik had behoefte aan een verfrissend boek en dit zag er in ieder geval verfrissend uit! 

Het verhaal

Een schokkende ontdekking tijdens een paradijselijke reis zet het leven van een perfect paar compleet op zijn kop.
Erin is een documentairemaker die op het punt staat door te breken. Haar man Mark is een knappe investeringsbankier met grote plannen. Om hun liefde te vieren gaan ze op huwelijksreis reis naar het tropische eiland Bora Bora, waar ze genieten van de zon, het strand en elkaar.
Maar dan, als ze gaan duiken in de helderblauwe zee, vinden ze iets in het water... Het stel staat voor een gevaarlijke keuze: vertellen ze wat ze gevonden hebben of bewaren ze hun geheim? Als niemand anders ervan weet, kan er niets misgaan, toch? Hun beslissing brengt een verwoestende reeks gebeurtenissen op gang... 

De schrijver

Catherine Steadman is een Engelse actrice en auteur, vooral bekend door het spelen van Mabel Lane Fox in serie 5 van ITV-drama Downton Abbey. Haar debuutroman, de psychologische thriller, Something in the Water werd in juni 2018 gepubliceerd door Simon & Schuster UK en Penguin Random House USA.

Mening

Dit boek ziet er heerlijk verfrissend uit, mooie palmbomen en een strand op de achtergrond en de titel die het water in is gedoken. Met mooie zonnestralen door het wateroppervlak. De duik komt natuurlijk terug in het boek, gelukkig maar.
Erin is documentairemaakster en werkt aan een documentaire over gevangenen die binnenkort vrij komen. Ze interviewt ze tijdens hun laatste weken in gevangenschap (wie ben je, waarom ben je hier en hoe lang zit je hier), tijdens hun vrijlating als dat kan en naderhand, als ze al even vrij zijn. Ze volgt 3 heel verschillende mensen (de jonge Holli, de veertiger Alexa en de oude rot in het vak Eddie) die allemaal om heel verschillende redenen vast zitten. Tijdens deze periode raakt Mark, de vriend en later de man van Erin, zijn baan kwijt. Hij lijkt zijn leven kwijt te zijn geraakt en ondanks dat ze in deze periode trouwen verwijderen ze zich toch van elkaar. Tijdens de huwelijksreis gebeurt er iets, waardoor er van alles in werking wordt gezet.
Het verhaal wordt vanuit Erin verteld in de ik-vorm, waarbij ze heel soms de lezer aanspreekt. Je maakt dus vooral haar psychologische ontwikkeling in de hectische tijd voor de bruiloft en na de huwelijksreis mee. Je zit in haar hoofd. Het tegen de lezer spreken is niet storend gelukkig.
Deze psychologische thriller heeft me goed bezig gehouden en vond ik moeilijk weg te leggen. Ik wilde gewoon samen met Erin weten wat er aan de hand was. En dat blijft tot het eind onduidelijk, wat ik erg fijn vond. Ik heb er van genoten!
Dankjewel The Readshop Naaldwijk, en dan met name Ylona, voor het feit dat ik dit boek mocht lezen.

Boekinformatie

Titel: De duik
Auteur: Catherine Steadman
ISBN: 978-90-452-1623-2
Uitgever: Karakter Uitgevers B.V.
Verschijningsdatum: 19 februari 2019
Aantal pagina’s: 376
Prijs: € 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten