vrijdag 4 maart 2022

Dave Eggers - De cirkel

 Al jaren, echt jaren, wilde ik dit boek eens lezen. En al die tijd kwam het er niet van. En toen, vorig jaar, verscheen Het alles, een vervolg op De cirkel. Weer begon dat boek te roepen: lees mij, lees mij! Dus ik zette het toch maar op mijn verlanglijstje in december. Mijn wens werd vervuld! Het boek kwam wel even op de enorme nog te lezen stapel, maar daar is het nu dus vanaf! 

Het verhaal

Mae Holland kan haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij de Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken. Mae laat zich meeslepen door de energie van het bedrijf, de groepsactiviteiten en de feestjes, de oneindige mogelijkheden – zelfs als ze het leven buiten de campus langzaam uit het oog verliest, een ontmoeting met een collega haar in verwarring brengt, en haar bijdrage aan de Cirkel steeds meer openbaar wordt.

 

De schrijver

Dave Eggers is de auteur van vele boeken zoals De cirkel, Het allesDe monnik van Mokka, Wat is de wat, Een hologram voor de koning en De tunnels. Eggers is de mede-oprichter van 826 National, een netwerk van schrijf- en bijlescentra voor de jeugd in de Verenigde Staten. Verschillende organisaties hebben zich laten inspireren door het 826 National model en inmiddels zijn er over de hele wereld organisaties te vinden die dezelfde werkwijze hanteren. Eggers heeft ook ScholarMatch opgericht, een non-profit organisatie ontworpen voor studenten met lage inkomens om hulpmiddelen, scholen en donateurs te vinden, om zo ongelijke kansen in het onderwijs te bestrijden. Eggers heeft vele prijzen in ontvangst mogen nemen zoals the Muhummad Ali Humanitarian Award of Education, the Dayton Literary Peace Prize, the TED Prize en hij was genomineerd voor the National Book Award, the Pulitzer prize en the National Book Critics Circle Award. In 2018 werd hij mede-oprichter van het International Congress of Youth Voices, een jaarlijkse bijeenkomst van honderd uitzonderlijke jonge schrijvers en activisten; hun historische ontmoeting in San Francisco resulteerde in een manifest geschreven door de jeugd, die werd gepubliceerd door The Guardian. Naast schrijven, is Eggers ook een schilder. Zijn kunstwerken werden getentoonsteld in the Museum of Contemporary Art Detroit, the Nevada Museum of Art, the Biennial of the Americas en vele andere gallerijen en kunstruimtes. Hij leeft samen met zijn familie in Noord-Californië. (Bron: https://www.debezigebij.nl/auteur/dave-eggers/) 

Mening

Zo, wat een boek! Dit is tot nu toe het beste boek van het jaar. En dat komt vooral door het gegeven waar het om draait en niet eens per se door de personages.

Het is echt bizar hoe ver de technologie en één bedrijf alles overneemt. In het begin dacht ik aan een grote Google of Facebook, maar die zijn er al allemaal uit- geconcurreerd door de Cirkel. Het lijkt ergens wel handig, gewoon 1 account waarmee ja alles, maar dan ook alles kunt doen. Niet meer 60 wachtwoorden onthouden, niet meer al dat in en uitloggen, maar gewoon 1 ding. Alleen gaandeweg wordt dat toch wel een beetje eng. De Cirkel weet alles en houdt alles in de gaten, transparantie is alles. Mae, 24, gaat werken bij de afdeling Customer Experience en wordt vanaf het begin al opgeslokt door de Cirkel. Eerst moet ze wennen, mist ze berichten en bijeenkomsten, maar de sociale druk is enorm en al gauw gaat ze er helemaal in mee. Tot groot verdriet van haar ex-vriend die nog goed contact heeft met haar ouder en helemaal niks van social media en de Cirkel moet hebben. Mae maakt razendsnel sprongen binnen het bedrijf en verliest de werkelijkheid (zoals wij die kennen) en zichzelf uit het oog.

Je voelt eigenlijk hoe alles Mae overkomt en wordt meegesleept in de ratrace van de Cirkel. Het boek is vol vaart geschreven en er is geen stoppen aan de opmars van de Cirkel. Dat is misschien het manco aan het boek, Mae heeft weinig zelfreflectie en is daardoor een beetje een vlak personage. Maar ik vond het, ondanks dat, een boek dat je aan het denken zet. En nieuwsgierig maakt naar Het alles.

Dit is het beste boek dat ik dit jaar las tot nu toe. Eens kijken wat hier nog overheen gaat komen. 

Wat mij nog opviel tijdens het schrijven van dit blogje: er zijn maar liefst vier mensen die het boek vertaalden. Vier! Normaal zie ik er een of twee, maar vier? Ik ging zoeken of ik daar iets over kon vinden, maar nee. Tijdens de zoektocht kwam ik wel op de site van Gerda Baardman, een van de vertalers. Via een chat op facebook kwam ik met haar in contact en vroeg haar: Waarom zo veel vertalers?

Ze reageerde meteen en dit is het antwoord (met toestemming om het te plaatsen): “Het zijn allemaal mensen met wie ik vaker werk van Eggers heb vertaald. Dit boek was enorm omvangrijk en de deadline was onmenselijk krap. Omdat we elkaar zo goed kennen en vertrouwd zijn met elkaars manier van werken kon het, maar we werken natuurlijk liever twee aan twee met een ruimere deadline! Het was dus louter om praktische redenen.” Kijk, dat vind ik dan weer fijn om te weten. Nou lig ik daar niet meer van wakker. En leuk dat Gerda ook gewoon reageerde, dat geeft toch weer iets extra’s ook aan dit boek.

 

Boekinformatie

Titel: De cirkel

Auteur: Dave Eggers

Oorspronkelijke titel: The Circle

Vertalers: Gerda Baardman, Lidwien Biekmann, Brenda Mudde en Elles Tukker

ISBN: 9789403149219

Uitgever: De Bezige Bij

Verschijningsdatum: 19 oktober 2021 (deze herziene versie),

Aantal pagina’s: 448

Prijs: € 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten