dinsdag 8 maart 2022

Mattias Edvardsson - Familietragedie

De twee eerdere boeken van Mattias Edvardsson vond ik echt geweldig! Ik keek dan ook enorm uit naar dit derde boek. Ik las al Een heel gewoon gezin waar ik dit stukje over schreef en Goede buren waar ik dit stukje over schreef. De verwachtingen waren dus hooggespannen. Ik mocht dit boek lezen voor de leesclub op thrillzone, mijn eerste keer dat ik daar een boek voor las. Dank! 

Het verhaal

Drie jonge mensen. Twee moorden. Eén waarheid? Bill Olsson zit financieel aan de grond. Hij kan zijn dochter nauwelijks onderhouden en voor extra inkomsten verhuurt hij een kamer aan rechtenstudente Karla. Karla Larsson maakt als bijbaan schoon bij kinderarts Steven Rytter en zijn vrouw Regina. Al snel heeft ze in de gaten dat er iets niet klopt bij het echtpaar. Waarom komt Regina de donkere slaapkamer niet uit? Jennica Jungstedt zit in een dertigerscrisis. Via Tinder ontmoet ze Steven Rytter en wordt halsoverkop verliefd. Zou dit dan de ware zijn? Dan worden Steven en Regina dood in hun huis aangetroffen en Bill Olsson lijkt de enige verdachte. Wat doet wanhoop met een mens? Hoe sterk is de invloed van je familie? En kun je er ooit vanaf komen, als je dat zou willen? 

foto: Gabriel Liljevall

De schrijver

Mattias Edvardsson is niet alleen schrijver, maar ook docent op een middelbare school. Een heel gewoon gezin is zijn doorbraak en verkocht in Zweden al meer dan 100.000 exemplaren, een ongekend aantal voor de Zweedse markt. Inmiddels wordt het verhaal in meer dan 30 landen uitgegeven. Edvardsson woont met zijn – gelukkig heel gewone – gezin in Löddeköpinge, Zweden. Na Een heel gewoon gezin verscheen Goede BurenFamilietragedie is zijn nieuwe thriller.  

Mening

Oh, oh, oh, wat een interessant boek was ook dit weer. Maar, zoals wel vaker, in mijn ogen totaal geen thriller maar een ijzersterke psychologische roman. Dus helemaal aan de verwachting voldeed het wat spanning betreft niet, maar ik vond het toch een heerlijk boek. Lekker in de hoofden van personages kruipen. Drie ook maar liefst!

Je wordt in het eerste hoofdstuk op het verkeerde been gezet, door de schrijfwijze en de informatie die je leest, maar dat zet je meteen op scherp. En daarna begint het boek natuurlijk pas echt. Je maakt kennis met Bill, alleenstaande vader van Sally, die het erg zwaar heeft om het hoofd financieel boven water te houden maar alles wil doen voor zijn dochter. Heel herkenbaar voor mij was het verhuizen in zijn jeugd en de wens om dat Sally niet aan te doen. (Bij mij was het niet dramatisch hoor, maar ook ik heb bedacht dat ik mijn kinderen dat niet aan wil doen.) Daarnaast heb je Karla, de studente die een kamer huurt bij Bill en een moeilijke jeugd heeft gehad en nu alles op alles zet om rechter te kunnen worden. Bill vergelijkt haar met een paardenbloem: “Een kind dat zich tegen alle verwachtingen in staande heeft gehouden. Je weet wel, van die hardnekkige paardenbloemen die overal kunnen groeien.” (p. 107)

En er is Jennica, bijna 30, nog steeds studerend en spiritueel adviseur in de avonduren die (helaas een minpuntje in het boek) Bruce Springsteen ouwelullenrock vindt.

Bill, Karla en Jennica hebben ieder hun eigen hoofdstukken en die zijn allemaal in de ik-vorm geschreven. Je komt dus heel dicht bij ze in de buurt. Maar, omdat ze onderling niet heel erg verbonden zijn met elkaar voel je toch een beetje afstand. Ze hebben overigens wel allemaal een soortgelijke achtergrond én Bill kennen Karla en Jennica allebei. De drie hoofdpersonages hebben alle drie goede en slecht kanten, zodat het makkelijk is om je in ze te kunnen verplaatsen. De andere personages van belang (Steven, Regina en Waheeda) worden minder goed uitgewerkt, maar zijn sterk genoeg voor hun rollen.

De hoofdstukken zijn kort en vertellen het verhaal vanuit de drie hoofdpersonages. Tussendoor zijn er ook fragmenten van politieverhoren opgenomen die afkomstig zijn van heel veel personen en die steeds een ander licht werpen op de situatie. Je krijgt zo een completer beeld van Bill, Karla en Jennica door informatie van buitenstaanders en hoe zij naar de hoofdpersonages kijken.

Die combinatie van hoofdstukken in de eerste persoon en de politieverhoren maakt dat je het boek maar heel moeilijk weg kunt leggen.

Het boek moet het niet hebben van de pure spanning, maar van de psychologische spanning die opgebouwd wordt. Je blijft lezen tot de laatste bladzijde en wordt verrast door dit verhaal van Edvardsson.

De volgende boeken van Mattias Edvardsson ga ik zeker weer lezen. Dankjewel thrillzone dat ik mee mocht lezen met deze leesclub, 

Boekinformatie

Titel: Familietragedie

Auteur: Mattias Edvardsson

Oorspronkelijke titel: En familjetragedi

Vertaler: Bianca Cornelissen

ISBN: 9789024597826

Uitgever: Luitingh Sijthoff

Verschijningsdatum:19 januari 2021

Aantal pagina’s: 400

Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten