vrijdag 2 augustus 2019

Christine Féret-Fleury - Juliette of het geluk van boeken

 Sinds een paar weken heeft The Read Shop Naaldwijk een boekenclub opgericht voor veellezers. En hoera, hoera, daar hoor ik bij! Tijdens onze eerste bijeenkomst half juli, maakten we kennis en zochten we een aantal boeken uit die we willen lezen en daarna kunnen bespreken met elkaar en met Ylona. Hoe leuk is dat! Zelf kiezen wat je leest en daar iets over mogen zeggen. Heerlijk! Dit was een van de boeken die ik mee nam naar huis en waar ik meteen in begon.

Het verhaal

Het leven van Juliette, een jonge en dromerige Parisienne, is saai en voorspelbaar. Haar uitlaatklep: boeken. Elke dag op weg naar haar werk gebruikt ze haar tijd in de metro om te lezen. Soms observeert ze de mensen om zich heen, die net als zij in verhalen verdiept zijn. Het oude vrouwtje dat langzaam bladert. De man met de insectenencyclopedie. Een vrouw die altijd precies op pagina 247 in huilen uitbarst. Het fascineert Juliette wat boeken met mensen doen.

In een opwelling besluit ze op een dag twee haltes eerder uit te stappen. Daar ontmoet ze Soliman, een vereenzaamde man die zich omringt met boeken. Hij is ervan overtuigd dat verhalen levens kunnen veranderen... als ze maar bij de juiste persoon terechtkomen. Door hem wordt Juliette een professionele bookcrosser, iemand die boeken brengt bij mensen die ze goed kunnen gebruiken. En zo begint de missie die niet alleen het leven van Juliette, maar ook dat van vele anderen kleur zal geven.
 

De schrijver

Christine Féret-Fleury was uitgever bij het grote Franse uitgeefhuis Gallimard, voordat ze debuteerde met een kinderboek. Sindsdien heeft ze zich toegelegd op schrijven. Met Juliette of het geluk van boeken breekt ze door naar een volwassen publiek.

Mening

Wat een geluk had ik toen een van de mede leesclubleden dit boekje aan mij gaf met de opmerking: "dit is volgens mij ook een kinderboek". Het ziet er door de tekeningen op de voor- en achterkant uit als een boek voor Young Adults denk ik, maar het is echt voor volwassenen.
Wat een schattig boekje is het! Alleen de voorkant al met al die boeken erop, helemaal mijn boek.
En het bleek ook nog eens te gaan over een andere hobby van me, bookcrossing, dus het was bij voorbaat al een fijn boekje.
In dit boek wordt de bedenker van Bookcrossing genoemd (p. 32) en heel kort het principe van bookcrossing uitgelegd. Ik zal dat zometeen nog wat uitgebreider doen, al blijft het ook erg kort.
Boeken spelen altijd al een belangrijke rol in het leven van Juliette, maar als ze Soliman ontmoet kan ze helemaal niet meer om boeken heen.
Het verhaal lijkt een beetje sprookjesachtig, maar wel gewoon in onze wereld en in deze tijd. Hoe fijn is het om mensen blij te kunnen maken met het juiste boek! Door mijn blogjes hoop ik hier ook aan bij te kunnen dragen en mensen van leestips te kunnen voorzien, waardoor jullie eens iets anders gaan lezen dan je normaal zou doen. Gewoon, omdat ik eens iets anders lees dan ik normaal zou doen.
Het verhaaltje is op zich niet echt geweldig, maar als je van boeken houdt is dit wel een leuk tussendoortje.
Dankjewel Ylona van The Read Shop Naaldwijk, dat ik dit boek mocht lenen en lezen.

Bookcrossing in het kort

Als je heel veel boeken hebt en ze niet zo maar weg wilt of kunt doen, maar wel iets er mee moet (behalve ze thuis laten staan), wat doe je dan? Dan ga je Bookcrossen!
Via de site https://www.bookcrossing.com registreren bookcrossers met een account hun boeken. Die boeken krijgen allemaal een uniek nummer dat voorin het boek wordt verwerkt met een label of met de hand. Dan melden de bookcrossers op welke plek ze het boek “vrijlaten”, achterlaten en begint de reis van het boek. Het is het leukst wanneer iedereen daarna die het boek vindt en lees dat even meldt via de website (kan anoniem) en het daarna weer vrij laat voor de volgende lezer. Zo is de reis van een boek te volgen. Echt geweldig! Tegenwoordig zet ik mijn bookcross-boeken meestal in een mini-bieb. Een veilige plaats waar boekenliefhebbers van mijn boeken kunnen meegenieten en ze hopelijk verder door geven. Maar ook bushaltes, wachtkamers, achter de jampotten bij de supermarkt, treinen, trams, metro's, waar je eigenlijk maar een boek vrij wilt laten... alles mag!

Wil je gaan bookcrossen en kom je er niet helemaal uit, reageer dan op dit blog en ik zal je verder helpen. 

Boekinformatie

Titel: Juliette of het geluk van boeken
Auteur: Christine Féret-Fleury
ISBN: 9789402701524
Uitgever: Harper Collins
Verschijningsdatum: 10 juli 2018
Aantal pagina’s: 176
Prijs: € 15,-
Ook verkrijgbaar als e-book

Geen opmerkingen:

Een reactie posten