vrijdag 9 augustus 2019

Astrid Boonstoppel - Dit is hoe het ging


Dit boek heb ik gelezen als e-book en las ik om te beoordelen voor de Hebban Debuutprijs 2019. Het stond op de longlist. Als Hebbanlezer had je de mogelijkheid om je op te geven als jurylid en op die manier 3 boeken te lezen ter beoordeling. Dit was het eerste boek dat ik hier voor las. Lezen werd in stilte gedaan, dus ik heb dit boek al een tijdje geleden gelezen. Deze blog komt pas na de bekendmaking van de shortlist online.

Het verhaal

Dit is het verhaal van Cato Schmidt.
Cato heeft alles: fijne ouders, lief zusje, leuk bijbaantje en vriendinnen uit het groepje populairste meisjes van de school.
Maar Cato worstelt.
Met zichzelf en met haar pijnlijke verleden. Als haar perfecte leven barstjes begint te vertonen, keert Cato steeds meer in zichzelf. De enige bij wie ze terecht kan is Adrian, haar vriend die ze online heeft leren kennen. Hij zal haar nooit laten vallen. Toch?

De schrijver

Astrid Boonstoppel (1983) is een Nederlandse auteur. Ze groeide op in Reeuwijk, als oudste van drie zusjes. Schrijven is voor haar net als ademen: ze moét wel! Ze studeerde Algemene Cultuurwetenschappen en Media en Journalistiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. (En rechten. Even.) Na haar afstuderen schreef ze jarenlang persberichten, nieuwsberichten en speeches voor politici. Nu werkt ze als communicatieadviseur bij een non-profit organisatie, en schrijft ze in haar vrije tijd verder.
Astrid woont in Rotterdam. Ze is gek op bodycombat, series en haar rood-witte kater Joep. En op lijstjes maken.
Dit is hoe het ging is haar debuut en is in februari 2019 verschenen bij Blossom Books.

Mening

Cato is een middelbare scholier die op haar oude school tot op het bot vernederd is en daardoor niemand meer vertrouwt. Op haar nieuwe school maakt ze wonderbaarlijk snel een nieuwe vriendin en behoort ze ineens tot de populaire meiden. Ze doet er alles aan om erbij te blijven horen. Maar dat gaat uiteindelijk mis natuurlijk. Cato is erg onzeker en daardoor makkelijk te beïnvloeden door de paar mensen die ze wel vertrouwt. In het boek vertelt ze haar geschiedenis en haar beleving van hoe alles ging.
Dit boek ik het debuut van deze schrijver en het is een Young Adult boek. Die lees ik niet zo veel, dus ik moest even wennen. Het boek is goed geschreven, direct en met een spanningsopbouw erin. Al vond ik het wel erg lang duren soms, maar eigenlijk heb je wel alle informatie nodig voor het hele verhaal. De voorkant van het boek spreekt mij niet erg aan en ik zou dit boek nooit zelf hebben uitgezocht om te lezen. Waar het lezen van longlist boeken al niet goed voor is!
De ontknoping van het boek vond ik erg verrassend en zag ik niet aankomen. En ik ga er verder ook niks over zeggen.
Goed dat er aan het eind een informatienummer wordt gegeven voor kinderen/mensen die in geestelijke nood zijn.
Het boek is geschikt voor jongeren vanaf 15 jaar.
Ik vond net boek interessant genoeg om uit te lezen en ben ook wel nieuwsgierig naar een eventueel volgend boek van deze auteur.

Boekinformatie

Titel: Dit is hoe het ging
Auteurs: Astrid Boonstoppel
Uitgeverij: Blossom Books
Eerste uitgave: februari 2018
ISBN: 9789463491556
Aantal pagina’s: 272
Ook als e-book beschikbaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten