vrijdag 23 augustus 2019

Maria Dueñas - De dochters van de kapitein


Sinds ik het boek Het geluid van de nacht van Maria Dueñas las een paar jaar geleden ben ik haar boeken blijven lezen. Allemaal zo mooi! Dus toen ik te weten kwam dat er weer een nieuwe roman van haar uit kwam, wist ik een perfect cadeautje voor moederdag. En nu heb ik het boek dan eindelijk gelezen.

Het verhaal

Begin twintigste eeuw emigreren drie Spaanse zussen (Victoria, Mona en Luz) naar de VS, waar ze het restaurant van hun overleden vader overnemen. Aanvankelijk verzetten ze zich tegen de manier van leven in New York, maar al gauw beseffen ze dat ze alleen kunnen overleven als ze zich aanpassen aan de nieuwe wereld. En dat gaat niet heel makkelijk. Volg een korte tijd het leven van de drie zussen.


De schrijver

Maria Dueñas (1964) bereikte een miljoenenpubliek met haar drie romans, die in 35 talen zij vertaald. Voor Het geluid van de nacht, dat ook werd verfilmd, ontving zij diverse literaire prijzen. in Nederland en Vlaanderen bereikte ze er een groot publiek mee. Andere boeken zijn De vergeten wereld en Het geluk van een wijngaard.


Mening

Wederom heeft Maria Dueñas mij niet teleurgesteld, wat een mooi boek is dot ook weer. Een verhaal over een familie die vertrekt vanuit Spanje naar de Verenigde Staten, de vader vrijwillig, de moeder en dochters volgen. Je leest over het leven van Spaanse immigranten in de VS in de jaren ‘30 van de vorige eeuw. De enige wens die de zussen Arenas hebben, is zo snel mogelijk terug naar Spanje. Maar dan slaat het noodlot toe en proberen Victoria, Mona en Luz hun verwoeste leven zo goed mogelijk op te pakken zodat ze alsnog zo snel mogelijk terug kunnen. Van het oorspronkelijke weigeren ook maar iets Amerikaans te doen, worden ze gedwongen toch iets met hun leven te gaan doen. Het gevecht dat de zussen met zichzelf en elkaar leveren gaat tussen “hier moeten blijven” en de wens snel terug te willen, tussen aanpassen en jezelf trouw blijven, voldoen aan eisen en verwachtingen die de zussen en hun moeder zichzelf opleggen. De drie zussen vormen steeds één blok, vallen uit elkaar en komen weer samen. Een boeiend verhaal over het leven van immigranten en het leven in het Amerika van de dertiger jaren in de vorige eeuw. Gelukkig is er aan het eind een epiloog, waarin wordt verteld hoe het verder is gegaan met de drie zussen, want ik was erg benieuwd daarnaar.
Door de titel van het boek werd ik even op het verkeerde been gezet, heeft het boek iets met scheepvaart te maken? Zijdelings wel, maar de titel wordt al heel snel duidelijk.
Ik ben nu al weer aan het wachten op de nieuwe roman van Dueñas!

Boekinformatie

Titel: De dochters van de kapitein
Auteur: Maria Dueñas
ISBN: 9789028427907
Uitgever: Wereldbibliotheek
Verschijningsdatum: mei 2019
Aantal pagina’s: 479
Prijs: € 24,99
Ook verkrijgbaar als e-book en luisterboek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten