vrijdag 30 augustus 2019

Ivan Tapia - Escaperoom 1


Voor mijn verjaardag kreeg ik een boek, hoera! En dat leek me echt heel erg leuk, want het was een boek over een escaperoom, waar ik dan zelf uit kon ontsnappen. Ik bewaarde het om te lezen in mijn vakantie. Dat heb ik gedaan! En toen is het boek op wonderbaarlijke wijze uit ons vakantiehuisje ontsnapt (gelukkig pas nadat ik het uit had), want het was nergens meer te vinden toen we gingen inpakken. Een echte escape dus.

Het verhaal

Uit een doolhof ontsnappen, bewijzen vinden en meer dan je eigen leven redden... en dat binnen 60 minuten? In deze escaperoomthriller beland je, samen met onderzoeksjournalist Candela Fuertes, in de klauwen van een internationale samenzwering. De opgave: de praktijk van de machtige Wanstein club onthullen en aan hun greep ontkomen. Dit interactieve boek stelt je vindingrijkheid en vastberadenheid op de proef. Creatieve oplossingen en een dosis logica zijn een absolute voorwaarde om de raadsels op te kunnen lossen en te ontdekken hoe het verhaal verder gaat. Ben jij in staat de aanwijzingen juist te interpreteren, alle codes te kraken en je weg naar buiten te vinden? De tijd loopt...
(Aldus de achterflap)


De schrijver

Ivan Tapia is ontwerper van raadsels. Hij is de stichter van Cocolisto, een uitgever van intelligentiespelletjes, zowel leerzaam als voor je plezier, en hij heeft samengewerkt met bedrijven als Danone, Orangina Schweppes, Everis, Santander en Torres. Tapia heeft drama gestudeerd en is schrijver en regisseur van de spectaculaire Escape Show, een theatershow gebaseerd op raadsels. De show is uitgevoerd in theaters in verschillende Spaanse steden, waaronder Barcelona en Madrid. Hij is de auteur van Escape boek (een jeugdboek).

Mening

Het idee van een escaperoom in een boek is erg leuk. De raadsels oplossen is echt een uitdaging. Maar de combinatie van het verhaal met de puzzels is ver te zoeken. Onderzoeksjournaliste Candela zit in een escaperoom en je moet haar helpen de raadsels op te lossen om verder te kunnen.
Het verhaal is dat Candela de machtige Antas Odec wil ontmaskeren met zijn Wanstein Club die Europa om ver wil werpen. Er komt veel economie in het boek voor, handel in valuta met brievenbusfirma’s. Tijdens het liefdadigheidsbal stort Candela zich in de Daidalos, de escaperoom, waar ze het geheim van Odec kan ontrafelen. Ze heeft een uur de tijd om tegengif te vinden om te blijven leven, nadat ze een giftig gas heeft ingeademd in het begin. Je wordt door het boek geleid door de verschillende raadsels. De raadsels verschillen erg in niveau. Gelukkig zijn er hints en als je er echt niet uit komt kun je naar de oplossing kijken. Ieder raadsel leidt tot een code, die de pagina aangeeft waar het verhaal verder gaat. Dat is op zich erg goed gedaan.
Het jammere vind ik zelf dat de raadsels echt helemaal los staan van het verhaal. Dat heb ik wel gelezen, maar op zich boeide me dat niet zo. En voor het oplossen van de raadsels heb je maar sporadisch informatie uit de tekst nodig. De meeste puzzels heb ik samen met M10 opgelost.Ik las het verhaal en zij wilde graag meepuzzelen. We hebben regelmatig bij de hints gekeken, maar dan wel de raadsels zelf op kunnen lossen slechts 2 keer hebben we echt naar de oplossing gekeken (een keer omdat ik niet kan vouwen met een bladzijde die in het boek zit).
Er zitten wat schoonheidsfoutjes in het boek door woorden die aan elkaar geplakt zijn terwijl het twee losse woorden vormen. Maar ach. Dit boek is leuk voor een paar uur lezen (als je van economie houdt is het nog leuker denk ik) en raadsels oplossen. Ik weet dat er nog een tweede deel is of komt. Ik weet nog niet of ik dat ga lezen, of dat ik alleen de raadsels daaruit op ga lossen.
Ik zou het boek  trouwens zelf als titel Het geheim van de Wanstein Club genoemd hebben. Dat staat nu ergens achteraf op de titelpagina, maar vind ik zelf logischer dan Escaperoom 1. (Dat zou dan de ondertitel worden.)
Inmiddels heeft mijn dochter, M10, het jeugdboek en ze is er bijna doorheen. Ze vindt het echt heel leuk en hier hebben de raadsels echt te maken met het verhaal. Dus als je kinderen in die leeftijd hebt, is dat een aanrader!

Boekinformatie

Titel: Escaperoom 1, Los de raadsels op en kraak de code Het geheim van de Wanstein Club 
Auteur: Ivan Tapia
ISBN: 9789043921510
Uitgever: Kosmos uitgevers
Verschijningsdatum: 4 juni 2019
Aantal pagina’s: 176
Prijs: € 15,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten