vrijdag 27 december 2019

Mijn jaar in boeken 2019


2019 was voor mij op boekengebied op veel manieren een geweldig jaar. Natuurlijk was daar de enorme bon met het prijzengeld van de NS Publieksprijs. Genoeg voor iedere maand een boek. En daar heb ik al aardig gebruik van gemaakt. Er zijn al 9 boeken gekocht (hoera, nog steeds 3 te gaan!).

Daarnaast won ik regelmatig boeken, twee keer een heus pakket en diverse losse boeken (via The Readshop in Naaldwijk, Verse inkt op Facebook van bol.com en natuurlijk via een puzzel van Luitingh-Sijthoff en een mooie actie van hebban.nl). En daarnaast nam ik heel veel boeken mee tijdens De Beste Boeken Live. Ik hoop echt dat ik daar de volgende keer nog naar binnen mag...
Ik leende veel boeken van de bieb, en even zoveel van de leesexemplaren van Boekhandel De Kler. En dan kocht ik ook nog boeken van mijn eigen geld in de Boekenweek.

Maar echt het allerbeste op boekengebied dit jaar is dat ik eindelijk de stap heb durven nemen om weg te gaan uit de bieb en weer terug de boekhandel in te gaan. Ik had dat jaaaaren eerder moeten doen natuurlijk, maar nu kwam het allemaal bij elkaar. Ik werk met zo veel plezier in de boekhandel dat ik dit jaar niet eens vakantie nodig had tussen de zomer en nu. Dat is me echt jaren niet gebeurd. Ik krijg er energie van, ben er blij én heb echt super leuke collega’s (oké, ik had in Naaldwijk ook echt super leuke collega’s, maar de energie en blijdschap was toch ver te zoeken).

Het mooie nieuws is dat mijn contract verlengd is. Nog steeds oproepkracht, maar wel nog een jaar zeker in de boekhandel. Ik kan me geen beter iets voorstellen.

En dan, de gelezen boeken van dit jaar.
Tot nu toe staat de teller op 71, veel meer dan verwacht. Maar ja, in het voorjaar had ik door omstandigheden zeeën van tijd om te lezen. Maar in mijn jaaroverzicht bij hebban.nl zie ik dat ik toch echt de meeste boeken in augustus las 

Mijn boek van het jaar las ik al vrij in het begin. Geen enkel boek is er eigenlijk bij in de buurt gekomen. Het beste boek dat ik las in 2019 is Grand Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijffer. Echt, lees dat boek mensen! Even de tijd voor nemen, niet als je het druk hebt doen, maar het is zó de moeite waard.
De boeken die (nogal) tegenvielen waren Otmars zonen van Buwalda en Het feest van Elizabeth Day. Daar ga ik geen woorden meer aan vuil maken :-)

2019 was een mooi boekenjaar. Laat 2020 maar weer zo worden!


1 opmerking:

  1. Leuk te lezen dat jij ook net als ik weer voor een jaar mag blijven. Ook leuk te lezen welke boeken jij las en wat je ervan vond. En.... dat jij ook 23 dingen hebt gedaan. Wat ik toentertijd erg leuk vond om te doen. Ik doe er behalve interest, fb en Instagram niet veel mee.

    BeantwoordenVerwijderen