vrijdag 20 december 2019

Marion Pauw - Stief


Goh, een nieuw boek van Marion Pauw, voor young adults! Leuk! Was mijn eerste gedachte. Zou dit net zo goed zijn als haar boeken voor volwassenen? Ik nam de proef op de som.

Het verhaal


De vijftienjarige Kiki woont bij haar moeder, Sigrid. Haar ­ouders zijn twee jaar geleden gescheiden en haar vader heeft inmiddels een nieuwe vriendin en een baby. Haar moeder heeft de breuk nog niet verwerkt. Kiki doet er alles aan om haar op te vrolijken. Als ze iets leuks met vriendinnen gaat doen, houdt ze zelfs dat geheim om haar moeder niet te kwetsen. Ook met haar vader heeft ze om die reden weinig contact. Als haar moeder een nieuwe vriend krijgt, wordt het weer gezellig in huis. Johan is altijd vrolijk en verwent Kiki en haar moeder met cadeautjes en leuke uitstapjes. ­Johan zegt dat hij in auto's ­handelt, maar Kiki komt er per toeval achter dat hij niet de waarheid spreekt. Wat moet ze met deze informatie, nu haar moeder eindelijk weer gelukkig is?

De schrijver


Marion Pauw (1973) debuteerde in 2005 met Villa Serena en brak in 2008 definitief door met Daglicht, waarmee ze de Gouden Strop won. Deze thriller boekte groot internationaal succes en is verfilmd met Angela Schijf, Monique van de Ven en Fedja van HuĂȘt in de hoofdrollen.
Na Daglicht volgden de succesvolle titels Zondaarskind, Jetset, De wilden, Hemelen, We moeten je iets vertellen en De experimenten. Dat laatste boek las ik dit jaar ook en ik scheef er dit stukje over.
Voor Kluitman schreef Marion Pauw in 2019 de spannende YA-novelle Stief.

Mening


Tja... als fan van de boeken van Marion Pauw, wilde ik dit boekje ook graag lezen. Als volwassen lezer, die haar eerdere boeken gelezen heeft, vind ik het boekje wat tegenvallen. Geen nagelbijtende spanning of grote ontwikkelingen. Een klein verhaal geschreven vanuit de 15-jarige Kiki. Klein, maar met best grote thema’s als scheiding, verliefdheid, vrienden en uiteindelijk een te perfect plaatje wat dan eigenlijk ook niet klopt.

Voor jongeren zal dit boek waarschijnlijk wel aanspreken. Korte hoofdstukken met duidelijke titels die verwijzen naar waar je bent in dat hoofdstuk. Het meeleven met Kiki gaat je makkelijk af, haar leefwereld is herkenbaar. De middelbare school met verschillende groepjes (nerds als Kiki en populaire personen als Sterre en Tobias). Hoe ga je met de druk om. En hoe hou je iedereen tevreden... je vrienden, je gescheiden ouders. Kiki moet zich daarvoor in bochten wringen, maar ze doet haar best. 

Heel erg spannend wordt het boek niet. Kiki maakt wel een kleine ontwikkeling door, dankzij de nieuwe vriend van haar moeder, gelukkig pikt ze daar alleen de goede dingen van mee waardoor ze voor zichzelf op kan komen.
Ik denk niet dat ik een ander young adult van Marion Pauw ga lezen, er kan gewoon te weinig in zo’n verhaal. (Dat zeg ik nou wel, maar eigenlijk lees ik alles van Marion Pauw toch...) Maar voor kinderen vanaf 14 is het een prima boek. Dus lees het maar lekker! En voor de prijs hoef je het al helemaal niet te laten liggen!
Het is een beetje als Meiden met een missie trouwens, het boek wat ik laatst las en waar ik dit stukje over schreef, alleen dan voor een oudere doelgroep en wat spannender.

Boekinformatie


Titel: Stief
Auteur: Marion Pauw
ISBN: 9789020609578
Uitgever: Kluitman
Verschijningsdatum: september 2019
Aantal pagina’s: 104
Prijs: € 8,95

Geen opmerkingen:

Een reactie posten