dinsdag 17 december 2019

Tina Frennstedt - Verdwenen


Toen ik in de bieb werkte, nam ik vaak boeken mee om ze eens te proberen. In de boekhandel zie ik steeds meer leesfragmenten liggen. Dat zijn kleine boekjes waarin een paar hoofdstukken staan van een boek dat binnenkort uit komt. Dus tegenwoordig neem ik die vaak mee naar huis om alvast een stukje te lezen. Meestal lees ik die voorpublicaties. Niet eens echt om uiteindelijk het boek te gaan lezen, maar meer om een beetje sfeer te proeven. Ik kan tenslotte niet alles lezen wat er uit komt en op deze manier kan ik van meer boeken een beetje sfeer proeven zeg maar.
Van dit boek vond ik de voorpublicatie erg veelbelovend. Zo veelbelovend dat ik het hele boek wilde lezen.



Het verhaal


Zestien jaar geleden verdween de negentienjarige Annika Johansson op een idyllische zomeravond in Zuid-Zweden. De zaak werd nooit opgelost en de vrouw is nog steeds vermist. Nu wordt Malmö geteisterd door een moordenaar die vrouwen in hun eigen huis aanvalt. Er zijn alarmerende overeenkomsten met de misdaden van de Deense moordenaar die jaren eerder vrouwen in Kopenhagen verkrachtte en vermoordde en nooit werd opgepakt.

De ambitieuze Tess Hjalmarsson, hoofd van het Zweedse coldcaseteam, wordt op de zaak gezet, samen met haar licht ontvlambare assistente Marie Erling. Het onderzoek verloopt moeizaam, tot vingerafdrukken van de Malmö-misdaden terugkomen in het dossier van de verdwenen Annika. Was Annika het eerste slachtoffer of verbergt ze de waarheid over haar verdwijning? En wat is de link met de Deense moordenaar?



De schrijver


Tina Frennstedt is een van de meest geprezen misdaadjournaliste van Zweden, Ze was redacteur binSvenska Dagbladet, misdaadreporter bij Expressen en werkt nu als omroepmanager voor Crime Ventral op de Zweedse televisie. Ze groeide op in Zuid-Zweden en woon tegenwoordig met haar dochter in Stockholm.



Mening


Ik heb gewoon ook weer de eerste hoofdstukken van het boek gelezen natuurlijk, want er gebeurt nogal wat in de eerste hoofdstukken. Het boek beslaat anderhalve maand (van 7 februari tot en met 20 maart 2018) waarin we Tess volgen, hoofd van het Cold case team, die betrokken wordt bij een moord van nu door een onverwachte wending. Er zijn ook een paar stukken uit 2002, het jaar van de onopgeloste verdwijning van Annika.

Langzaam maar zeker wordt meer duidelijk (tja, ik kan eigenlijk niks zeggen zonder iets te verraden, dus doe ik dat in dit geval dan ook maar niet). Mooi vond ik de profiler in het verhaal. Daar had ik nooit zo bij stilgestaan, maar er zijn dus mensen die een dader kunnen analyseren zonder dat ze weten wie het is. Dat vond ik interessant.
Het privéleven van Tess kwam ook regelmatig naar voren, had een bijrol in het verhaal, maar maakt het wel menselijker.
Naarmate het eind dichterbij kwam, werd het boek echt spannender. Je voelt het net sluiten.

Ik vond het een aardig boek, zeker ook omdat het het eerste deel is in een nieuwe Scandinavische serie, waarvoor waargebeurde zaken als inspiratiebron worden gebruikt. Het volgende deel heet countdown en verschijnt ergens in 2020. Ik ga deze schrijver zeker in de gaten houden en kijk uit naar haar volgende boek. Het was niet super spannend, maar psychologisch genoeg om nieuwsgierig te blijven.

Boekinformatie


Titel: Verdwenen
Auteur: Tina Frennstedt
ISBN: 9789402794228
Uitgever: HarperCollins
Verschijningsdatum: 5 november 2019
Aantal pagina’s: 400
Prijs: € 20,99
Ook verkrijgbaar als e-book

Geen opmerkingen:

Een reactie posten