vrijdag 13 december 2019

Boeksynchroniteit


Soms valt me als boekhandelaar wel eens iets op aan boeken. Eigenlijk altijd al hoor, niet pas sinds een paar maanden, maar zo lang ik al met boeken werk. Of misschien is het wel zolang als ik lees (al zal dat niet helemaal kloppen...).

Wat valt me dan op? Nou dit: er zit af en toe een soort van synchroniteit in de boeken die ik lees, of zie.

Lang geleden (de laatste twee boeken die ik las in 2012) las ik twee boeken na elkaar die eigenlijk aan elkaar bleken te passen qua voorkant. Ongeremd van Xenia Kasper en Verdieping X van Kim Moelands. Het viel me pas op toen ik de ene uit had en in de andere begon, maar de voorkanten van de boeken sloten bijna op elkaar aan.

Er zijn wel meer boeken die op elkaar lijken. Op welke manier dan ook. Qua foto op de voorkant die op elkaar lijken, titels die aansluiten en een leuke zin vormen of wat dan ook.

Momenteel in de winkel namelijk 2 keer Basta! Een is een literaire thriller van Jet van Vuuren en de ander is de biografie over Marco van Basten. Mij viel dus op dat er ondanks dat ze beiden dezelfde titel hadden er wel verschillen in verkoopverwachting zijn. Dus ik heb beide stapels even naast elkaar gelegd en op de foto gezet. Dit is in Voorschoten. In Zoetermeer hadden we nog veel meer boeken van Van Basten en was het contrast vast nog veel groter geweest. Erg vermakelijk als je er op let.

Laatst nam ik een voorpublicatie mee van Volg me van Joyce Spijker. Ik leg dat boekje neer op tafel en ineens zegt M11: “ Mam, laatst heb je het antwoord op die vraag gelezen!” Ik begreep meteen welk boek ze bedoelde, Ik volg je van Lisa Jewell. Zo grappig hoe zelfs haar dat op viel. Volg me ligt nu klaar, maar Ik volg je heb ik inderdaad al gelezen en schreef er dit stukje over.

Ik zal eens kijken wat me nog meer op valt qua titels en boeken de komende tijd, want als ik dat soort dingen leuk vind, zijn er meer mensen die dat wel kunnen waarderen denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten